עיניים

הקשר בין סוכרת ורמת סוכר לבין גלאוקומה / פרופ’ מרדכי רוזנר

גלאוקומה, הגורם השכיח ביותר לעיוורון בלתי הפיך בכל העולם, מהווה בעיה משמעותית מבחינת תכנון שרותי בריאות הציבור. מספר חולי הגלאוקומה בארצות הברית צפוי לגדול מ- 2.7 מיליונים ב- 2010 ל- 6.3 מיליונים ב- 2050. לחץ תוך עייני מוגבר הינו גורם הסיכון היחיד המבוסס להתפתחות גלאוקומה פתוחת זווית, שהינה הצורה השכיחה ביותר של גלאוקומה. זו הסיבה לכך שחשוב מאד לזהות גורמי סיכון לגלאוקומה שניתנים לטיפול, ולטפל בהם במטרה להפחית את שיעור ההיארעות של גלאוקומה או לשפר את הפרוגנוזה של המחלה.

סוכרת כנראה גורמת לנזק למיקרו-וסקולריזציה ולהפרעה בווסקולריזציה של הרשתית ושל עצב הראייה, וכך מגדילה את הרגישות של ראש עצב הראייה לנזק בגלאוקומה. גלאוקומה עשויה גם לגרום לעליית לחץ תוך עייני ולהגדלת הסיכון להתפתחות גלאוקומה פתוחת זווית על ידי פגיעה בתפקוד הטרבקולום. הציעו שסוכרת הינה גורם סיכון לעליית לחץ תוך עייני ולהתפתחות גלאוקומה פתוחת זווית, אך מחקרים אפידמיולוגיים שבדקו קשר בין סוכרת לגלאוקומה לא היו אחידים בתוצאותיהם והקשר עדיין נתון במחלוקת.

מטה-אנליזה שפורסמה ב- 2004 שבדקה את הקשר בין סוכרת לגלאוקומה הייתה מבוססת על 12 מחקרים שפורסמו עד 2002. מחקרים נוספים פורסמו על נושא זה במהלך 10 השנים האחרונות. המטרה של העבודה הנוכחית היית לבצע סקירה מקיפה ועדכנית ומטה-אנליזה של התוצאות, כדי לסכם את הקשר בין סוכרת, משך הסוכרת, סינדרום מטבולי ורמות הסוכר לבין הסיכון של גלאוקומה ושל לחץ תוך עייני באוכלוסייה הכללית.

החוקרים היו מארצות הברית ומקוראה: מהמחלקה לאפידמיולוגיה של אוניברסיטת ג’ונס הופקינס בבלטימור,  מרילנד, מאוניברסיטת   Sungkyunkwan     בסאול, קוראה,  מבית החולים לעיניים   Saevit  שבעיר Gyeonggi-do בקוראה, וממכון העיניים ווילמר של אוניברסיטת ג’ונס הופקינס בבלטימור, מרילנד. זוהו 47 מחקרים על 2981342 נבדקים מ- 16 מדינות.

נמצא שסוכרת, משך הסוכרת ורמות הגלוקוז בצום, היו כולם קשורים לעלייה משמעותית בסיכון לחלות בגלאוקומה. סוכרת ורמות הגלוקוז בצום היו קשורים ללחץ תוך עייני מוגבר. לסיכום סוכרת מהווה גם היא גורם סיכון להתפתחות גלאוקומה.


Diabetes, Fasting Glucose, and the Risk of Glaucoma. A Meta-analysis


Zhao D, Cho J, Kim MH, Friedman DS, Guallar E

Ophthalmology 2015;122:72-78

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה