עיניים

השוואה בין Ranibizumab ו-Bevacizumab לטיפול בניוון מקולארי גילי (מתוך Ophthalmology)

מתוצאות מחקר IVAN (Alternative Treatments to Inhibit VEGF in Age-Related Choroidal Neovascularization) עולה כי ל-Ranibizumab (לוסנטיס) ו-Bevacizumab (אווסטין) תועלת דומה על תפקודי הראייה. ממצאי ניתוח הביניים של המחקר פורסמו בכתב העת Ophthalmology.

התרופות היו דומות ביעילותן בניתוח הביניים הנוכחי; עם זאת, עלות הטיפול ב- Bevacizumab נמוכה משמעותית.

מדובר במחקר רב-מרכזי, להוכחת העדר-נחיתות, שנועד להשוות את היעילות והבטיחות של Bevacizumab ו-Ranibizumab כזריקות לתוך הזגוגית בטיפול בחולים עם ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי (Neovascular Age-related Macular Degeneration או nAMD). מדגם המחקר כלל 610 משתתפים בגילאי 50 ומעלה, עם nAMD שלא טופלו קודם לכן. המשתתפים חולקו באקראי בין מרץ 2008 ועד אוקטובר 2010, לטיפול ב- Bevacizumab או Ranibizumab, שניתנו פעם בחודש או לפי הצורך.

שנה לאחר ההקצאה האקראית, ההשוואה בין Bevacizumab ו-Ranibizumab לא הייתה חד-משמעית.

חדות הראייה עמדה על 69.0 אותיות בקבוצת הטיפול ב-Ranibizumab ו-66.1 בקבוצת הטיפול ב- Bevacizumab, ועמדה על 66.8 אותיות עם טיפול חודשי ו-68.4 אותיות עם טיפול לפי הצורך. ההבדל בין Bevacizumab ו-Ranibizumab עמד על 1.99 אותיות; ההבדל בין טיפול חודשי וטיפול לפי הצורך עמד על 0.35 אותיות.

מניתוח תוצאות הביניים עולה כי עובי שכבת הפוביאה לא היה שונה עם התרופות השונות, אך היה קטן ב-9% עם טיפול חודשי בהשוואה לטיפול לפי הצורך.

החוקרים מדווחים כי תועדו פחות אירועים תרומבוטיים עורקיים ואי-ספיקת לב בחולים שטופלו ב- Bevacizumab בהשוואה ל-Ranibizumab (יחס סיכויים של 0.23, p=0.03). בנוסף, שיעור החולים שפיתחו תופעות לוואי סיסטמיות היה דומה בשתי הקבוצות (יחס סיכויים של 1.35, p=0.25).

רמות VEGF בדם היו נמוכות יותר עם Bevacizumab וגבוהות יותר עם טיפול שניתן לפי הצורך.

לסיכום, בתום השנה הראשונה למחקר, הממצאים הדגימו תועלת דומה ל- Bevacizumab ו-Ranibizumab. ללא תלות בתרופה שניתנה או אם הטיפול ניתן כל חודש או לפי הצורך, חל שיפור של 1-2 שורות בבדיקת עיניים. למרות העדר הבדלים תפקודיים בין שתי הקבוצות, Bevacizumab נחשב טיפול פחות יקר וניתן לחסוך בעלויות רבות ע”י החלפת הטיפול ב-Ranibizumab ל- Bevacizumab ומתן טיפול לפי הצורך.

Ophthalmology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה