עיניים

השפעת לקיחת ויטמין E ו- C על התפתחות ירוד באנשים/ פרופ’ מרדכי רוזנר

מעריכים שב- 20.5 מיליון אנשים בגיל 40 שנים ויותר, בארה”ב, יש התחלה של ירוד מחמת גיל. עבור כמחציתם, הירוד גורם להפרעה בראייה. הטיפול המקובל של ניתוח הירוד הינו זמין אך עלותו משמעותית. בעוד שמניעת התפתחות ירוד הינה אסטרטגיה עדיפה על ניתוחו, למעט הימנעות מעישון, לא ידוע על גורמי סיכון להתפתחות ירוד אשר ניתנים לשינוי.

מניחים שהתזונה הינה משתנה חשוב בהתפתחות ירוד.  אחד ההיבטים של המחקר שבודק קשר בין תזונה לירוד הינו הקשר בין מרכיבי תזונה בעלי תכונות אנטי-אוקסידנטיות, ובמיוחד ויטמינים E ו- C, לבין הסיכון לפתח ירוד. ויטמין E הינו אנטיאוקסידנט הנמס בשומן ומתרכז בסיבי וממברנות העדשה. הוא יכול לעכב התפתחות ירוד על ידי הפחתת הפוטופראוקסידציה של הליפידים של העדשה ועל ידי ייצוב ממברנות העדשה. ויטמין C מצוי בחלקים המימיים של ממברנות העדשה, שם הוא עשוי לתפקד כאנטי-אוקסידנט ולהגן על הפרוטאזות של העדשה מפני הרס פוטו-אוקסידטיבי. נתונים שהתקבלו מתצפיות פרוספקטיביות לרוב תומכים בהנחה האנטי-אוקסידטיבית על ידי הדגמת קשר הפוך בין קבלת ויטמינים E ו- C ואנטיאוקסידנטים אחרים במזון או כתוספי מזון, לבין הסיכון לפתח ירוד. אולם, התוצאות של מחקרים קליניים שבוצעו עם רנדומיזציה, היו מאכזבות. ההשפעה של לקיחת ויטמין E, לבדו או יחד עם תוספי מזון אחרים, נבדקה בששה מחקרים, והתוצאות הראו תועלת מועטת לאחר לקיחת הויטמין במשך תקופות ארוכות עד שש וחצי שנים בגברים ועד עשר שנים בנשים. ההשפעה של לקיחת ויטמין C יחד עם אנטיאוקסידנטים נוספים נבדקה בשלושה מחקרים, והתוצאות הראו תועלת מועטה לאחר לקיחת הויטמין במשך עד שש וחצי שנים. לא קיימים נתונים על ההשפעה של לקיחת ויטמין E במשך תקופה ארוכה משש וחצי שנים בגברים או של לקיחת ויטמין C לבדו באנשים או בנשים.

במאמר הנוכחי מדווחים התוצאות הסופיות של מחקר בריאות הרופאים השני – Physicians Health Study (PHS) II עבור ההשפעה של לקיחת ויטמין E וויטמין C על התפתחות ירוד. זהו מחקר שבדק את ההשפעה של לקיחת ויטמין E, ויטמין C ומולטיוטמין על המניעה של סרטן ומחלות קרדיו-וסקולריות באוכלוסיה גדולה של רופאים גברים. המחקר בוצע באופן הזהיר ביותר והיה  randomized, doublemasked ו- placebo-controlled. הנתונים שדווחו במחקר זה בנוגע לירוד, מהווים את התוצאה של משך הטיפול הארוך ביותר שדווח עבור לקיחת ויטמין E בגברים, והמחקר הראשון שבדק את ההשפעה המבודדת של לקיחת ויטמין C.

המחברים היו מהחטיבה לרפואה מונעת, ממחלקת הרפואה של Brigham and Womens Hospital, מהמחלקה לטיפול אמבולטורי ומניעה, והמחלקה לאפידמיולוגיה, המסונפים לבית הספר לרפואה הרוורד בבוסטון ושל מערכת שרותי הבריאות של בוסטון. במחקר השתתפו 11545 רופאים, גברים, בגיל 50 שנה או יותר, ללא אבחנה של ירוד בעת הגיוס למחקר. משתתפים אלה חולקו באופן אקראי לקבוצות, אשר קיבלו 400 יחידות בינלאומיות של ויטמין E או פלצבו, כל יום שני, או 500 מיליגרם ויטמין C או פלצבו כל יום. התוצא העיקרי היה התפתחות ירוד האחראי להורדת חדות הראיה המתוקנת הטובה ביותר ל- 20/30 או גרוע יותר, בהתאם לדיווח אישי המגובה ברישום של בדיקה רפואית.

התוצאות הראו שלאחר 8 שנים של טיפול ומעקב, התגלו 1174 מקרים עם ירוד. ירוד התפתח ב- 579 אנשים שטופלו בויטמין E, וב- 595 אנשים בקבוצת הביקורת שלהם. ירוד התפתח ב- 593 אנשים שטופלו בויטמין C וב- 581 בקבוצת הביקורת שלהם.

המסקנה היא שלטיפול במשך תקופה ממושכת כל יום שני עם 400 יחידות בינלאומיות של ויטמין E ושלטיפול יומי במשך תקופה ממושכת ב- 500 מיליגרם ויטמין C אין כל השפעה מועילה או מזיקה על הסיכון לפתח ירוד.

Christen WG, Glynn RJ, Sesso HD, Kurth T, MacFadyen J, Bubes V, Buring JE, Manson JE, Gaziano JM.

Age-Related Cataract in a Randomized Trial of Vitamins E and C in Men

Arch Ophthalmol. 2010;128:1397-1405.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה