עיניים

טיפול חדש להרחבת שדה הראיה בחולים הסובלים מראיית מנהרה (Invest Ophthalmol Vis Sci)

מחקר ניסיוני חדש מצא כי טיפול חדש מאפשר להרחיב במהירות את התפיסה המרחבית בחולים הסובלים מהגבלה קשה של שדה הראיה הפריפרי, ולשפר את היכולת לזהות אובייקטים בצורה מדויקת מחוץ לשדה הראיה.

ראיית מנהרה (Tunnel Vision), הנגרמת ממחלות דוגמאת Retinitis Pigmentosa, גלאוקומה ו-Choroidermia, פוגעת ביכולת החולים לבצע פעילויות יומיומיות. מכשירים שונים שימשו לסייע בזיהוי אובייקטים בשדה הראיה הפריפרי לתוך שדה הראיה המוגבל, אך כולם נמצאו בלתי-יעילים בשימוש קליני.

הגישה החדשה, המתוארת ע”י חוקרים מאוניברסיטת הרווארד בבוסטון, משתמשת במצלמה מיניאטורית המוצבת על כל זגוגית המשקפיים של המטופל, ומקרינה תצוגה ממוזערת של שדה ראיה רחב יותר.

שדה הראיה המורחב מונח על העדשה השקופה של העין הדומיננטית של החולה. החוקרים בחנו את המכשיר ב-12 חולים עם שדה ראיה הוריזונטלי של שתי העיניים בטווח 7-16 מעלות.

החולים עברו אימון קצר ולאחריו החוקרים בחנו את הראיה כאשר הנבדקים ישבו מול מסך, עליו הוקרנו מטרות מחוץ לשדה הראיה התקין של החולה. הנבדקים החלו מהנקודה המרכזית במסך, והורשו להזיז את עיניהם ואת ראשם בכדי למצוא ולזהות את האובייקטים.

התוצאות היו מפתיעות לטובה, משובי החולים היו חיוביים, והם טענו שהשיפור בראיה היה מיידי.

החוקרים מצאו כי שיעור הרחבת שדה הראיה היה גבוה כמעט פי 4, כאשר השתמשו בעדשות מקטינות פי 4. הוספת רמזים שמיעתיים או ויזואליים, שהצביעו על כיוון המטרות, שיפרה את המהירות בה הנבדקים זיהו את המטרות.

החוקרים יודעים שלפניהם דרך ארוכה לפני שהמכשיר ייכנס לשימוש קליני, הצעד הבא הוא לבחון כיצד הנבדקים יכולים להעריך את המחקר ממכשול נתון. בצורה זו, הם יוכלו לקבוע אם מכשול בדרכם מצוי במרחק רב, או קרוב מאוד.

החוקרים מתכננים לבחון את המכשיר בתנאי “העולם האמיתי”, וייתנו לחולים לנסות את המכשיר בבית למשך חודש, ולאחר מכן יערכו בדיקות לזיהוי המהירות והדיוק.

ניתן לראות סרטוני סימולציה של הקונספט בקישור כאן

Invest Ophthalmol Vis Sci 2006;47:4152-4159.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה