עיניים

מתקן הדמייה עשוי לאפשר גילוי מוקדם של התקדמות הגלאוקומה (Arch Ophthalmol)

מחקר חדש מוצא כי בדיקות הדמיית הרקמות העמוקות של העין (optical coherence tomography או OCT), המבוצעות באמצעות מתקן הדמיה המודד את עובי שכבת הסיבים של עצב הרשתית, עשויות לאפשר גילוי התקדמות של מצב הגלאוקומה מוקדם יותר בהשוואה לבדיקות הרגילות.

במחקרי cross-section נמצא ש-OCT שימושי בחולים שונים, הסובלים מגלאוקומה, ובחולים שאינם סובלים ממנה. במחקר הנוכחי, בדקו החוקרים כיצד משתנות מדידות ה-OCT לאורך הזמן והישוו את הבדיקה מסוג זה לבדיקות אוטומטיות של שדה הראיה. באנליזה נכללו 64 עיניים של 37 חולים שבהם שסבלו מגלאוקומה או שהועלה בהם חשד לגלאוקומה.

במהלך תקופת מעקב חציונית של 4.7 שנים, בוצעו, באופן חציוני, 5 סריקות בכל אחד מהחולים.

החוקרים מוצאים כי תוצאות ה-OCT היו טובות יותר בחיזוי התקדמות של הגלאוקומה בהשוואה לממצאי בדיקות שדה הראיה האוטומטיות. בסך הכל, ב-66% מהעיניים שנבדקו לא הופיעה התקדמות של המחלה במהלך תקופת המעקב. ב-22% מהעיניים שנבדקו הופיעה התקדמות בבדיקות ה-OCT בלבד, ב-9% מהעיניים שנבדקו הופיעה התקדמות בבדיקות שדה הראיה בלבד, וב-3% מהעיניים שנבדקו הופיעה התקדמות בשני סוגי הבדיקות.

למרות שהתוצאות מעודדות, החוקרים מודעים לאפשרות שבדיקות ה-OCT גילו התקדמות של המחלה בחלק מהמקרים כאשר, למעשה, לא התרחשה התקדמות. משום שלא קיימת בדיקה סטנדרטית המשמשת למדידת התקדמות במצב הגלאוקומה, מציינים החוקרים, יש צורך במחקר נוסף שיערך באוכלוסית חולים גדולה יותר ולאורך תקופה ממושכת יותר בכדי לקבוע בוודאות מהו שיעור תוצאות ה-false-positive המתקבל בבדיקות ה-OCT.

לידיעה במדסקייפ

Arch Ophthalmol 2005;123:464-470.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה