עיניים

קוצר ראיה – הטיפול בקוצר ראיה בילדים באמצעות ג’ל פירנזפין

קוצר ראיה שהינו הפרעה שכיחה ביותר בכל העולם, מהווה בעיה משמעותית בתחום בריאות הציבור. קוצר ראיה הינו חלק משמעותי מה- uncorrected refractive error שמהווה את אחד הסיבות המובילות בעולם לפגיעה בראיה ולעיוורון, כמו קטרקט, דגנרציה מקולרית, מחלות זיהומיות וחוסר ויטמין A.

שכיחות קוצר הראיה באסיה הינם הגבוהים ביותר והם הולכים וגדלים. בסינגפור, טייוון והונג-קונג שכיחות קוצר ראיה במבוגרים צעירים הינה בין 60% ל- 80% בהשוואה לשכיחות של 20% עד 50% במבוגרים באירופה ובארה”ב.

משקפיים, עדשות מגע וניתוחי רפרקציה יכולים לפתור את בעיית הרפרקציה של קוצר ראיה. אולם, אין הם מהווים פתרון למצב הפתו-פיזיולוגי של קוצר ראיה שמתבטא בעיקר בהתארכות לא נורמלית של הסקלרה. זאת הסיבה שהפתרונות לבעיית הרפרקציה לא מפחיתים את הסיכון להתפתחות סיבוכים מסכני ראיה כמו היפרדות רשתית, דגנרציה של המקולה וגלאוקומה המלווה קוצר ראיה גבוה. אי לכך חשוב למצוא טיפול אשר יאט או יעצור את התפתחות קוצר הראיה בילדים. לאחרונה הוכיחו מספר מחקרים קליניים מבוקרים שאטרופין יכול להאט את התפתחות קוצר ראיה בילדים. האטרופין הוא אנטגוניסט מוסקריני קלאסי בעל פוטנטיות שווה בקשירה לרצפטורים המוסקריניים M3 (אקומודציה ומידריאזיס) ו- M1 (מיופיה). בהתבסס על מחקרים בחיות בהם נבדקו אנטגוניסטים מוסקריניים בעלי סלקטיביות שונה התברר שהיעילות של אטרופין איננה תלויה בהשפעתו על אקומודציה.  פירנזפין pirenzepine הינו אנטגוניסט יחסית סלקטיבי של הרצפטור המוסקריני M1 ולכן עשוי לגרום פחות מידריאזיס וציקלופלגיה מאשר אטרופין. בניסויי חיה הראו שפירנזפין הפחית את התפתחות deprivation-induced myopia את ההתארכות האקסיאלית של העין בהשוואה לטיפול ב- vehicle בלבד.

הטיפול בפירנזפין איננו חדש, הוא ניתן מזה זמן רב באירופה כתרופה הנלקחת דרך הפה לטיפול בדיספפסיה והפרעות אנדוקריניות פדיאטריות כך שיש לגביו היסטוריה קלינית נרחבת ופרופיל בטיחות מצויין. כטיפול בהתפתחות קוצר ראיה פורסמו כבר ב- 1998 התוצאות של phase I trials של הבטיחות והסבילות לתמיסות של עד 2% פירנזפין במבוגרים ושל ג’ל עייני של פירנזפין בילדים.

המחקר הנוכחי המהווה את ה- phase II trial נערך כמחקר רב-מרכזים, כפול סמיות עם ביקורת פלצבו, במטרה להעריך את הבטיחות והיעילות של 2% pirenzepine ophthalmic gel במתן פעמיים ביום ופעם ביום בהאטת התקדמות קוצר הראיה בילדים בגיל בית-ספר באסיה.

המחקר נערך בשיתוף פעולה בין חוקרים מסינגפור – Singapore Eye Research Institute and Singapore National Eye Centre, Department of Ophthalmology, Faculty of Medicine, National University of Singapore, הונג-קונג – Department of Ophthalmology and Visual Sciences, The Chinese University of Hong Kong, וארה”ב D.A.T.A., Inc., Mobile, Alabama .

במחקר השתתפו 353 ילדים בריאים בגיל בין 6 ל- 12 שנים עם רפרקציה של אקויולנט ספרלי מיופי בין 0.75 ל- 4.00 דיופטר ואסטיגמטיזם קטן או שווה לדיופטר אחד. כל המשתתפים עברו בדיקת עיניים שלימה בתחילה ובדיקות חוזרות במהלך שנה אחת. הילדים גוייסו משבעה מוסדות לימוד וקליניקות בסינגפור, הונג-קונג ותאילנד.

הטיפול כלל ג’ל פירנזפין 2% פעמיים ביום בקבוצה אחת, קבוצה שניה קבלה ג’ל פירנזפין 2% פעם ביום, בערב, כאשר בבוקר קבלה פלצבו, והקבוצה השלישית קבוצת הביקורת קיבלה פלצבו פעמיים ביום. הג’ל כלל hydroxypropyl methylcellulose והחומר המשמר היה 0.005% benzalkonium chloride. הטיפול נמשך שנה אחת במהלך התקופה שבין נובמבר 2000 ליולי 2002. המדד העיקרי שנבדק היה האקויולנט הספרלי ברפרקציה ציקלופלגית.

בכניסה למחקר הרפרקציה הממוצעת היה קוצר ראיה של 2.4 עם סטיית תקן של 0.9 דיופטר. כעבור שנה הייתה גדילה ממוצעת של קוצר הראיה של 0.47 דיופטר בקבוצה שטופלה בג’ל פעמיים ביום, של 0.7 דיופטר בקבוצה שטופלה בג’ל פעם ביום ושל 0.84 בקבוצת הביקורת שטופלה בפלצבו. ההבדל בהתקדמות קוצר הראיה בין הקבוצה שטופלה בג’ל פעמיים ביום לעומת קבוצת הביקורת היה משמעותי מבחינה סטטיסטית (P<0.001). השתתפותם בניסוי של 31 ילדים המהווים 11% מתוך 282 הילדים שטופלו בג’ל פירנזפין הופסקה בגלל תופעות לא רצויות. תופעות אלה לא היו קשורות לעיניים וכל הילדים החלימו מהן למעט מקרה אחד עם כאבי בטן בעקבות שפעת שאפשר שהיו קשורים לטיפול בעין.

המסקנה של החוקרים היא שטיפול בג’ל פירנזין פעמיים ביום הינו טיפול יעיל ויחסית בטוח, אשר יכול להאט את התקדמות קוצר הראיה בילדים וניתן להצביע על השפעה כבר במהלך שנה אחת של טיפול.

קוצר ראיה וכיצד ניתן לעצור את התקדמותו הינם מהבעיות השכיחות ביותר המועלות על ידי הפונים לרופא העיניים. ייתכן שהפירנזפין מהווה פריצת דרך בתחום זה, אולם הדרך עוד ארוכה. יש לבדוק את ההשפעה ארוכת הזמן שלו, האם היא המשכית או נעצרת וכן באיזו מידה השפעתו נשארת לאחר הפסקת הטיפול. 

Tan DTH, Lam DS, Chua WH, Shu-Ping DF, Crockett RS and Asian Pirenzepine Study Group:

One-year multicenter, double-masked, placebo-controlled, parallel safety and efficacy study of 2% pirenzepine ophthalmic gel in children with myopia.

Ophthalmology 2005;112:84-91.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה