עיניים

גלאוקומה – הממצאים ההיסטופתולוגיים ברקמות מאירידקטומיה מחולים שטופלו בלטנופרוסט

שימוש בתרופות חדשות לטיפול בגלאוקומה כמו latanoprost, isopropyl unoprostone, travoprost, and bimatoprost כרוך בפיגמנטציה מוגברת של הקשתית בחלק מהחולים. הידע על תופעה זו מבוסס בעיקרו על תצפיות קליניות עם בדיקות היסטופתולוגיות מוגבלות.

המחקר הנוכחי תוכנן כדי לבדוק בצורה סיסטמטית את הממצאים העיקריים בדגימות קשתית שהוצאו במהלך ביצוע אירידקטומיה במחולים שעברו ניתוחי גלאוקומה ולהשוות את הממצאים בקבוצות חולים שהוגדרו לפי היסטוריה של טיפול בלטנופרוסט עם קבוצת ביקורת של חולים עם היסטוריה ששללה כל טיפול בלטנופרוסט או אנלוג אחר של פרוסטגלנדין. נעשתה בדיקה לשינויים ממאירים או פרה-מליגניים כולל הימצאות מלנומה, הגדלת מספר התאים ולהימצאות צורות מיטוטיות. מאפיינים אחרים שנבדקו כללו מידת הפיגמנטציה של הגבול הקדמי של הסטרומה, דלקת, שינויים בכלי הדם הסטרומליים ושינויים בשכבת האפיתל הפיגמנטרי. זהו המחקר ההיסטופתולוגי הגדול הראשון הבודק את ההשפעות של לטנופרוסט על קשתית אדם, כולל המשמעות הבטיחותית של השימוש בלטנופרוסט מבחינת הפיגמנטציה המוגברת של הקשתית הנגרמת בעקבות טיפול כזה. (3)

המחקר בוצע על ידי חוקרים מהמחלקה לרפואת עיניים והמחלקה לביו-סטטיסטיקה ולאינפורמטיקה רפואית ב- University of Wisconsin Medical School, Madison, מחלקת העיניים של Emory University, Atlanta, ומחלקת העיניים של Johns Hopkins University, Baltimore, Md. יש לציין שעל מחברי המאמר נמנים שלושה מבכירי הפתולוגים של העין בארה”ב: DM Albert, HE Grossniklaus ו- R. Green. לצורך ביצוע המחקר נשלחו דגימות הקשתיות שהוצאו באירידקטומיות למרכז Latanoprost Pathology Center, שם נבדקו באופן נפרד על ידי שלושה פתולוגים של העין בצורה עיוורת masked. המחקר כלל דגימות רקמת קשתית של 449 חולים עם היסטוריה של טיפול בלטנופרוסט ושל 142 חולים שלא טופלו בלטנופרוסט או באנלוגים אחרים של פרוסטגלנדינים.

לא נמצאה כל עדות לשינויים ממאירים או פרה-מליגניים. בקשתיות של חולים שטופלו בלטנופרוסט נמצאה שכיחות גבוהה יותר של iris freckles בהשוואה לקשתיות של קבוצת הביקורת. (Freckles או ephelis, נמשים בעברית, הוגדרו כאזורים קטנים עם הגברת פיגמנטציה במלנוציטים שבשכבת הגבול הקדמי של הקשתית ללא הגדלה של מספר המלנוציטים). גם הסיכום של מספר הפיברובלסטים והמלנוציטים הסטרומליים היה גבוה יותר בקשתיות של חולים שטופלו בלטנופרוסט בהשוואה לקשתיות של קבוצת הביקורת. בתת-הקבוצה של דגימות הרקמה שהתקבלו במהלך יוני 2002 לא היה הבדל משמעותי בין דגימות הקשתיות של חולים שטופלו בלטנופרוסט בהשוואה לקשתיות של קבוצת הביקורת, בספירת המלנוציטים הממוצעת שבוצעה על פי שיטות צביעה אימונוהיסטכימיות.

המסקנה הייתה שמחקר זה תומך בתוצאות של המחקרים הקודמים המצביעות על כך ששינוי צבע הקשתית בעקבות טיפול בלטנופרוסט נובעת מהגדלת כמות המלנין בתוך המלנוציטים הסטרומליים בקשתית. ריבוי מספר ה- freckles יכול להיות ביטוי מקומי של השפעה זו.







0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה