עיניים

מקטע קדמי – גידולי לחמית

 

מגוון רחב של גידולים ונגעים דומים יכולים להופיע בלחמית. לרוב מחלקים אותם לנגעים מלנוטיים ונגעים שאינם מלנוטיים בהתאם למראה הקליני של קיום או חסר פיגמטציה ולממצאים ההיסטופתלוגיים המעידים על מקור מלנוציטי. נגעים מלנוטיים ואמלנוטיים כאחד יכולים להיות ממאירים ואף מסכני חיים, אך אלה נדירים ביותר והיוו פחות מאחוז אחד מכל הגידולים הממאירים שאובחנו בכל ארה”ב בשנה ב- 1987. רישום הגידולים בשבדיה, הראה בקרב אוכלוסייה של 8.4 מיליון 1243 מקרים חדשים של מלנומה של העור, 70 מקרים חדשים של מלנומה של האובאה ורק שני מקרים חדשים של מלנומה של הלחמית.

רק מעט סדרות גדולות של גידולי לחמית פורסמו בספרות הרפואית. במחקר אפידמיולוגי על כלל גידולי עיניים מסינגפור, גידולי הלחמית היוו 13% מתוך 125 חולים. בסקירה פתולוגית של גידולים שפירים וממאירים של העין באוגנדה, גידולי הלחמית היוו 74 – 23%, מתוך 312 המקרים. מתוך 74 מקרים אלה החלוקה של הנגעים השונים הייתה: Sqamous Cell Carcinoma – 73%, דרמואיד – 8%, נבוס – 5%, פפילומה – 5%, וגידולים אחרים – 8%. השכיחות של הנגעים השונים  בסקירה של 2455 ביופסיות לחמית בארה”ב ממבוגרים בגיל 15 שנה ויותר, הייתה כלהלן: 2% גידולים קונגניטליים, 26% תהליכים אפיתליאליים נרכשים, 6% תהליכים תת-אפיתליאליים נרכשים, 13% נגעים פיגמנטריים, 41% תהליכים דלקתיים או דגנרטיביים ועוד 12% תהליכים שונים.

במספר מחקרים שפורסמו בעבר דווח על שכיחות נגעים בלחמית מבחינה פתולוגית. רק לקלינאים מועטים מתאפשר לבדוק קבוצה גדולה של חולים עם גידולי לחמית כך שמתאפשר להם להעריך את שכיחות התהליכים השונים מבחינה קלינית. זו הייתה הסיבה למחקר הנוכחי שמטרתו הייתה לדווח על המגוון ועל השכיחות של גידולי לחמית מלנוטיים ולא-מלנוטיים במרפאה הגדולה לאונקולוגיה של העין במסגרת השירות האונקולוגי של  Ocula Eye Hospital, Thomas Jefferson University, Philadelphia, Pennsylvania, USA . המחקר היה רטרוספקטיבי וכלל את בדיקת הנתונים מתיקיהם הרפואיים של 1643 חולים עוקבים,  עם נגע בלחמית, במהלך יותר מ- 30 שנה. הנתונים שנבדקו היו האבחנה של הנגע, הגיל, המוצא, המין והמיקום של הגידול. (1)

נמצא שמתוך 1643 החולים ל- 53% היה תהליך מלנוטי ול- 47% היה תהליך לא מלנוטי.

התהליכים הלא מלנוטיים כללו 2% כוריסטומות קונגניטליות, 13% תהליכים אפיתליאליים, 4% תהליכים וסקולריים, וכן תהליכים פיברוטיים, עיצביים, קסנטומטיים, מיקסומטוטיים, שומניים ותהליכים ממקור של בלוטת דמעות, כל אחד מהם פחות מאחוז אחד. 8% היו תהליכים לימפואידיים, פחות מאחוז תהליכים לאוקמיים. מטסטזות נמצאו בפחות מאחוז ו- 3% היו גידולים שהיוו התפשטות משנית. 13% היו תהליכים לא נאופלסטיים הדומים לגידולים נאופלסטיים.   

התהליכים המלנוטיים היו ברובם נבוסים 52%. מלנומה נמצאה ב- 25% מהתהליכים המלנוטיים וב- 21% primary acquired melanosis.

החולים עם גידולים כוריסטומטיים, וסקולריים, פיברוטיים, קסנטומטיים ומיקסומטוטיים היו בגיל צעיר מ- 40 שנה בעת הגיעם למרפאה. החולים עם גידולים ממאירים אפיתליאליים ושומניים, עם תהליכים לאוקמיים ועם התפשטות משנית של גידולים ממאירים היו בגיל ממוצע הגבוה מ- 60 שנה בעת הגיעם למרפאה. מבין 219 החולים עם גידולים אפיתליאליים של הלחמית, 80% היו גברים. התהליכים המלנוטיים הופיעו בשכיחות דומה בגברים ונשים. שחורי עור היוו רק 7% מבין החולים עם גידולים אפיתליאליים, פחות מאחוז אחד מבין החולים עם מלנומה ו- 8% מהחולים עם גידולים לימפואידיים.

לסיכום, גידולי הלחמית היו ב- 53% מלנוטיים, וב- 47% לא מלנוטיים. כל הגידולים המלנוטיים, האפיתליאליים והלימפתיים היוו 74% מכל הנגעים בלחמית. כל שלושת הגידולים האלה היו שכיחים יותר בקרב לבנים והגידולים האפיתליאליים היו שכיחים יותר בקרב גברים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה