עיניים

גלאוקומה – איבוד שדה ראיה בחולי גלאוקומה סגורת זווית ראשונית

גלאוקומה סגורת זווית ראשונית הינה הצורה העיקרית של גלאוקומה באסיה. מעריכים שבסין בלבד 3.5 מיליון אנשים חולים בגלאוקומה סגורת זווית ו- 28 מיליונים הינם עם occludable angle. קרוב ממחצית החולים עם גלאוקומה סגורת זווית בדרום הודו הינם עיוורים בעין אחת או בשתי העיניים. בסינגפור, גלאוקומה סגורת זווית הינה הגורם לרוב המקרים המתעוורים מגלאוקומה. מאידך, גלאוקומה סגורת זווית הינה מחלה נדירה יחסית בקרב לבנים באירופה וצפון אמריקה.

הטרמינולוגיה עבור גלאוקומה סגורת זווית איננה עקבית. במחקרים אפידמיולוגים השתמשו בקריטריונים אבחנתיים שונים לגלאוקומה פרימרית סגורת זווית וכן לזווית צרה או הניתנת לסגירה.  גם אין סטנדרטיזציה של החלוקה הקלינית של גלאוקומה פרימרית סגורת זווית. החלוקה המקובלת בין גלאוקומה סגורת זווית חריפה או כרונית בהתאם לסימפטומאטולוגיה, באם המצב סימפטומאטי או לא סימפטומאטי. לאחרונה הוצעה חלוקה חדשה שהינה אחידה יותר ונמצאת בהתאמה עם החלוקה המשמשת עבור גלאוקומה ראשונית פתוחת זווית. חלוקה זו מתמקדת בקיום נזק גלאוקומטוטי לעצב הראיה ושמירת המונח גלאוקומה לחולים עם נאורופטיה אופטית גלאוקומטוטית יחד עם נזק לשדה הראיה. כך, אנשים עם עלייה חריפה וסימפטומאטית בלחץ התוך-עייני לא ייחשבו כחולי גלאוקומה אלא אם תהיה עדות לנזק בעצב הראיה. זאת כיון שקיימת הוכחה לכך שחולים רבים עם אירועים של חסימת זווית סימפטומאטית מתאוששים ללא נזק לשדה הראיה כתוצאה מההתקף החריף.

הספרות על איבוד ראיה כתוצאה מגלאוקומה סגורת זווית פרימרית הינה מוגבלת. ידוע מעט על סוג הנזק לשדה הראיה וחומרתו בסוג זה של גלאוקומה וכן על ההבדל בנזק בין גלאוקומה סגורת זווית סימפטומאטית ואסימפטומאטית.

מטרת המחקר הייתה להעריך את מידת איבוד שדה הראיה באנשים עם גלאוקומה סגורת זווית חריפה ראשונית ולהשוות את מידת איבוד השדה בין אלה עם מחלה סימפטומאטית לאלה עם מחלה אסימפטומאטית.

המחקר בוצע על ידי חוקרים מסינגפור העובדים ב- Singapore National Eye Centre, National University of Singapore, Tan Tock Seng Hospital, and National University Hospital והיה על סדרת מקרים שכללה 76 חולים עוקבים עם אבחנה של גלאוקומה סגורת זווית ראשונית  שאובחנו בבתי החולים בסינגפור. (4)

גלאוקומה סגורת זווית אובחנה כנאורופתיה גלאוקומטית של עצב הראיה וחסר מתאים בשדה הראיה המלווה בזווית סגורה. החולים חולקו לשתי קבוצות קבוצה אחת עם זווית סגורה חריפה סימפטומאטית והקבוצה השנייה כללה את החולים שלא היו סימפטומאטיים. כל החולים עברו בדיקת שדה ראייה ממוחשב והשדה האמין הראשון הוערך באמצעות  מערכת הניקוד ששימשה את ה- Advanced Glaucoma Intervention Study (AGIS). מידת איבוד שדה הראיה סווגה בהתאם לחומרתה לקלה, בינונית או קשה – end-stage.

הגיל הממוצע של החולים שהשתתפו במחקר היה 61.4 שנים (טווח בין 33 ל- 84 שנים), והרוב 59% היו נשים. רובם  – 91%, היו סינים. בקבוצה עם אירועי זווית סגורה חריפה סימפטומאטית (40 חולים) ב- 57.5% מהעיניים הפגיעה בשדה הראיה הייתה קלה או בינונית ורק ב- 17.5% הייתה פגיעה קשה. זה היה בניגוד לממצאים בקבוצה השנייה של החולים (36 חולים) שלא היו סימפטומאטיים: 52.8% הראו פגיעה קשה בשדה הראיה ורק ב- 13.7% הפגיעה בשדה הראיה הייתה קלה. ה- AGIS scores הממוצעים עבור הקבוצה הסימפטומאטית היו 9.1 עם סטיית תקן של 7.6, בעוד שעבור הקבוצה האסימפטומאטית היו 14.2 עם סטיית תקן של 6.9. ההבדל היה משמעותי מבחינה סטטיסטית. הקעור בדיסקות היה מנבא משמעותי למידת איבוד שדה הראיה. הגיל, המין ומידת הלחץ התוך עייני בבדיקה הראשונה בבית החולים היו ללא כל התאמה לשדות הראיה.

המסקנה הייתה שבעיניים עם גלאוקומה סגורת זווית אסימפטומאטית לעיתים שכיחות קיים איבוד ניכר מאד של שדה ראיה בעת הבדיקה הראשונה בבית החולים. בניגוד להם, רוב העיניים עם גלאוקומה סגורת זווית עם התקפים סימפטומאטיים של זווית סגורה בעבר היו עם נזק מועט או בינוני לשדה הראיה. הדבר מצביע על כך שהצורה האסימפטומאטית של המחלה מלווה בפגיעה קשה בראיה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה