עיניים

אובאיטיס – אובאיטיס במחלת בכצט

מחלת בכצט – Behçet disease תוארה לראשונה על ידי Hulusi Behçet ב- 1937. היא כוללת בהפרעה רב מערכתית כרונית המתבטאת בהתלקחויות דלקתיות וסיבתה איננה ידועה. בכצט נפוצה בכל העולם אך היא שכיחה במיוחד באגן הים-התיכון ובארצות המזרח התיכון והרחוק. שעור השכיחות ביפן היא 1:10,000 ובטורקיה 42:10,000.

הפתולוגיה במחלת בכצט הינה וסקוליטיס חסימתית ונקרוטית – obliterative and necrotizing vasculitis, הפוגעת בעורקים וורידים בכל האיברים. השכיחות של מעורבות העיניים במחלת בכצט היא בערך 70%. הצורה הטיפוסית של מעורבות עיינית היא אובאיטיס חוזרת. ביטויים נדירים יותר הם דלקת לחמית, כיבים בלחמית, קרטיטיס, אפיסקלריטיס, סקלריטיס ושיתוק שרירים חוץ עיניים כתוצאה מפגיעה נוירולוגית של מחלת בכצט. דלקת תוך עיינית יכולה לערב את המקטע הקדמי או האחורי ולעיתים שכיחות את שניהם כאחד. האובאיטיס האחורית הינה קבועה באופייה וגורמת לאיבוד ראיה משמעותי.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לתאר את המאפיינים הדמוגרפיים והקליניים, הממצאים בעיניים, הסיבוכים, הפרוגנוזה מבחינת הראייה והטיפול באוכלוסיה גדולה של חולים עם Behçet uveitis מטורקיה. בנוסף תוכנן להשוות בין המינים ובין חולים מלפני 1990 ואחרי 1990 מבחינת הפרוגנוזה לראייה.

המחקר שכלל סקירה רטרוספקטיבית של סידרת חולים בוצע במחלקת העיניים של הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה של איסטנבול בטורקיה. (5)

המחקר כלל 1567 עיניים של 880 חולים עוקבים עם אובאיטיס ממחלת בכצט שאובחנו וטופלו בין 1980 ל- 1998. 599 (68%) היו גברים ו- 281 (32%) היו נשים. הגיל הממוצע של הופעת האובאיטיס היה 28.5 שנים בקרב הגברים ו- 30 שנים בקרב הנשים. המעורבות של העיניים הייתה דו-צדדית ב- 78.1% וחד-צדדית ב- 21.9% מהחולים. פנאובאיטיס –  panuveitis הייתה צורת ההתבטאות השכיחה ביותר בעיניים בשני המינים. בתחילת המעקב, חדות הראיה הייתה 6/60 או פחותה יותר ב- 30.9% מהעיניים בקרב הגברים לעומת 24.2% בקרב הנשים. הסיכון שנמצא לאבד ראיה שימושית במהלך 5 שנים היה 21% בגברים לעומת 10% בנשים  ובמהלך 10 שנים היה 30% בגברים לעומת 17% בנשים. החולים הגברים שהגיעו למרפאה בשנות ה- 90 היו בעלי סיכון נמוך נותר באופן משמעותי לאבד ראיה בהשוואה לחולים שהגיעו למרפאה בשנות ה- 80.

המסקנות העיקריות של החוקרים היו שאובאיטיס ממחלת בכצט מתחילה לעיתים שכיחות לקראת סוף העשור השלישי לחיים והיא שכיחה יותר בגברים. האובאיטיס חמורה יותר והסיכון לאבד ראיה גבוה יותר בגברים לעומת הנשים. מאידך הסיכון לאבד ראיה פחת באופן משמעותי בשנות ה- 90. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה