עיניים

רפואת עיניים פדיאטרית – תפקוד הדמעות בפגים

הרבה נחקר על הסיבוכים ברשתית של פגות אך ההשפעה של פגות על שטח פני העין והשינויים הנלווים להם לא ברורה עדיין. הבנה רבה יותר של מצב שטח פני העין בילודים, הכוללת ידיעה על שינויים בדוק הדמעות, תפקוד מערכת ניקוז הדמעות ומצב תאי הלחמית הינה בעלת חשיבות רבה.

המחקר הנוכחי כלל בדיקת רגישות של הקרנית, בדיקת שירמר, primary Jones test, צביעה בפלואורסצאין של שטח פני העין וכן conjunctival impression cytologic analysis במטרה לבחון את ההשפעה של פרהמטוריות על בריאות שטח פני העין ולהשוות את הממצאים לאלה של ילודים בשלים. (2)

המחקר בוצע על ידי חוקרים ממחלקות העיניים ונאונטולוגיה של Uludag University School of Medicine, Bursa, Turkey וממחלקות העיניים של Tokyo Dental College, Ichikawa General Hospital, Ichikawa ושל Nagoya Social Insurance Chukyo Hospital, Nagoya מיפן.

המחקר היה casecontrol study ופרוספקטיבי. במהלכו נבדקו 48 עיניים של 24 פגים ו- 50 עיניים של 25 ילודים בריאים בשלים. במחלקת עיניים אוניברסיטאית ב- Bursa שבטורקיה ממרץ 2002 עד ספטמבר 2002. המדדים שהושוו בין הקבוצות כללו רגישות הקרנית, תקינות מערכת ניקוז הדמעות, תפקוד הדמעות, מדדים של צביעת שטח פני העין, צפיפות תאי גובלט ומידת ה- squamous metaplasia. נבדק גם הקשר בין מדדים אלה למצב שטח פני העין.

בפגים נמצאה רגישות קרנית מופחתת וצביעת קרנית מוגברת באופן משמעותי מבחינה סטטיסטית בהשוואה לילודים הבשלים. בדיקות שירמר לסוגיהן הצביעו על יובש ניכר יותר באופן משמעותי מבחינה סטטיסטית בקרב הפגים בהשוואה לילודים הבשלים. ה- primary Jones test היה חיובי ב- 20% מהעיניים של הפגים לעומת 84% בעיניים של הילודים הבשלים. כל הפגים עם primary Jones test חיובי היו עם פגמים אפיתליאליים בקרניות או superficial punctuate keratopathy חמורה. ה- conjunctival impression cytology ל- squamous metaplasia היתה גבוהה יותר באופן משמעותי בפגים בהשוואה לתינוקות הבשלים. צפיפות תאי הגובלט היתה נמוכה יותר באופן משמעותי בפגים.

מסקנת החוקרים הייתה שפגים עם מבחן שירמר בעל ערכים נמוכים ומערכת ניקוז דמעות פתוחה עלולים לסבול מבעיות בקרנית ובלחמית ויש לבדוק אותם גם לקיום סיבוכים של עין יבשה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה