עיניים

רשתית – בחינה מורפומטרית של פגיעות אקסודטיביות ב- AMD

התפתחות נאווסקולריזציה של הכורואיד CNV הינה סיבוך קשה של AMD הגורם לאיבוד משמעותי של חדות הראיה המרכזית. מחקרים שבוצעו על ידי ה- Macular Photocoagulation Study Group הראו שצורות איבוד הראיה מושפעות ממידת ההופעה הקלינית והאנגיוגרפית של פגיעה אקסודטיבית במקולה בבדיקה הראשונה. מקובל לחשוב שאנגיוגרמות המבוצעות בהתאם לפרוטוקול סטנדרטי ומפוענחות בהתאם לקלסיפיקציה קבועה יכולות להניב מידע משמעותי על הפרוגנוזה של הראיה ושל התוצאות המורפולוגיות של המחלה. שיטות בדיקה ופענוח אלה של אנגיוגרמות עם פלואורסצאין הביאו לחלוקה של CNV לטיפוסים מורפולוגיים נפרדים. חלוקה זו מבוססת על מאפיינים במרחב ובזמן של דלף הפלואורסצאין המתבטאים בהיפר-פלואורסצנציה והאזורים התפוסים על ידי המרכיבים השונים של הפגם. מחקרים קליניים שבוצעו לאחרונה הצדיקו חלוקה מפורטת כזו כיון שנמצא שתוצאות הטיפולים תלויות במבנה המורפולוגי של ה- CNV.

מחקרים אנגיוגרפיים שבוצעו בעבר תיעדו רק את קצב הגדילה של הקוטר הקוי של פגמים של AMD.

במחקר הנוכחי נבדק ההרכב המורפומטרי של מרכיבי הפגמים ב-AMD אקסודטיבי והקשר בין הפגמים השונים לבין סוג ה- CNV בשתי נקודות זמן. (4)

המחקר בוצע ב- Eye & Ear Clinic, Royal Victoria Hospital, and Department of Ophthalmology & Vision Science, School of Medicine, The Queen’s University of Belfast, Belfast בצפון אירלנד.

המחקר בוצע על 98 זוגות של אנגיוגרמות שבוצעו ברווח זמן של לפחות 3 שבועות כאשר לא ניתן כל טיפול בתקופה שבין שתי הבדיקות. בוצעה מדידה של שטח המרכיבים השונים של הפגמים של ה- AMD כפי שהם מופיעים בתמונות דיגיטליות של האנגיוגרמות. נאו-וסקולריזציות כורואידליות סווגו לתת קבוצות בהתאם לפרופורציות של CNV קלאסי. חדות הראיה מתוקנת נמדדה באמצעות לוחות של logMAR Early Treatment of Diabetic Retinopathy Study בבדיקה הראשונית ובבדיקת המעקב ב- 78 חולים.

נמצא ש- classic CNVs או predominantly classic CNVs היו באופן משמעותי קטנים יותר בבדיקה הראשונה בהשוואה לפגמים שהיו minimally classic או occult with no classic CNVs. פגמים שהכילו דם או וליפידים היו באופן משמעותי גדולים יותר מפגמים שלא הכילו דם או ליפידים. הפגמים שכללו מרכיבים של classic CNV גדלו בקצב שהיה באופן משמעותי גבוה יותר מאשר פגמים ללא מרכיב של classic CNV. כ- 40% מהפגמים שזוהו כקלסיים בשלמותם הפכו ל- predominantly classic CNV בתקופה שבין הבדיקה הראשונה לבדיקת הביקורת.

המסקנה של החוקרים היתה שנוכחות classic leakage ב- AMD אקסודטיבי הינו גורם הסיכון החשוב ביותר להתרחבות מהירה של ה- CNV.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה