עיניים

קטרקט – השפעת תוספת ויטמין E על התפתחות ירוד

המושג age-related cataract כולל 3 סוגים שונים של עכירויות בעדשה: קורטיקלית, נוקלארית, ותת-קופסית אחורית PSC posterior subcapsular. לכל אחת מהן שינויים פתוגניים וגורמי סיכון אחרים. עישון סיגריות לדוגמה, קשור באופן עקבי לירוד גרעיני בעוד שקרינה אולטרה-סגולה קשורה לירוד קורטיקלי וקבלת סטרואידים קשורה לעכירויות SCP. הוכחות רבות מצביעות על כך ששינויים אוקסידטיביים לחלבוני העדשה גורמים להם להיות עכורים. הקשרים בין אוקסידציה וירוד נמצאו במחקרי חיה אשר הדגימו השפעה מגנה של ויטמינים C ו- E כנגד התפתחות ירוד. בבני אדם מספר מחקרים גדולים הראו סיכון נמוך יותר של התפתחות ירוד בקרב המשתמשים בויטמינים אנטי-אוקסידנטיים ובקרב אלה עם רמות גבוהות יותר של תרכובות אנטי-אוקסידנטיות בפלסמה. מאידך, התוצאות של המחקר הרנדומלי המבוקר – Age-Related Eye Disease Study AREDS הראה שלויטמין A אין השפעה על המהלך של ירוד הקשור לגיל.

בגלל תוצאות לא תואמות אלה, השאלה האם ויטמינים אנטיאוקסידנטיים יכולים להאט את התקדמות הירוד, נשארה ללא מענה ברור.

ה- Vitamin E, Cataract and Age-related Maculopathy Trial VECAT הינו מחקר גדול שאורגן על ידי חוקרים מאוסטרליה מה- Department of Epidemiology and Preventive Medicine, Monash University, Melbourne ומ- Centre for Eye Research Australia, University of Melbourne, Melbourne ומארה”ב מ- Marshfield Clinic Research Foundation, Marshfield, Wisconsin. הם חברו יחד כדי לבצע מחקר קליני בצורה פרוספרטיבית randomized, double-masked, placebo-controlled ולבדוק את ההשפעה של ויטמין E ושל פלצבו באוכלוסייה מבוגרת עם וללא שינויים התחלתיים של ירוד. (4)

המטרה הייתה לבדוק אם טיפול ב- 500 יחידות בינלאומיות של ויטמין E מפחית את השיעור או את קצב ההתקדמות של ירוד מחמת גיל.

במחקר השתתפו 1193 מתנדבים מתאימים עם ירוד התחלתי או ללא ירוד, שגילם היה 55 עד 80 שנה והמעקב אחריהם נמשך 4 שנים. הם חולקו באופן אקראי לקבוצת טיפול שקיבלה ויטמין E או פלצבו בעל מראה דומה. מדי שנה בוצעה הערכה של הופעת או התקדמות ירוד מחמת גיל. הדבר בוצע על ידי הערכה קלינית של העכירות בעדשה וכן על ידי בדיקה ממוחשבת של צילומים דיגיטליים של העדשה שצולמו בעזרת Nidek EAS-1000 lens camera וכללו גם תאורה אחורית retroilluminationשל העדשה. האנליזה בוצעה על נתונים מהעין עם העכירויות המתקדמות יותר עבור כל סוג עכירות בנפרד ועבור כל שינוי בירוד עבור כל משתתף.

74% מקבוצת הטיפול ו- 76% מקבוצת הביקורת השלימו 4 שנים של מעקב. לא נמצא הבדל משמעותי מבחינה סטטיסטית בין הקבוצות לגבי הופעת ירוד קורטיקלי, נוקלארי או SCP. שיעור התפתחות ירוד באופן כללי היה 17.1% בקבוצת הטיפול ו- 16.7% בקבוצת הביקורת. גם לגבי התקדמות ירוד לא נמצא הבדל משמעותי לגבי כל אחת מצורות העכירות בין קבוצת הטיפול לקבוצת הביקורת. באופן כללי הירוד התקדם ב- 16.5% בקבוצת הטיפול ו- 16.7% בקבוצת הביקורת. גם לגבי שיעור ניתוחי הירוד במהלך תקופת המעקב לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות.

המסקנה של המחקר הינה שטיפול במשך 4 שנים בויטמין E במינון של 500 יחידות בינלאומיות ליום לא הפחית את שיעור הופעת ירוד לסוגיו ולא האט את התפתחותו ולכן מחקר זה איננו תומך בטיפול בויטמין E כנגד התפתחות ירוד מחמת גיל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה