עיניים

טראומה – הטיפול בהיפמה טראומטית בקפרוגל

היפמה טראומטית – traumatic hyphema הינה סיבוך שכיח לאחר חבלה של העין. אחת המטרות העיקריות בטיפול במצב כזה הינה מניעת דימום חוזר אשר בדרך כלל גורם ליותר סיבוכים ותורם לפרוגנוזה גרועה יותר. הגישות הטיפוליות שנועדות להפחית את הסיכוי לדימום חוזר כוללות מנוחה במיטה, אשפוז, ציקלופלגיה טופיקלית, מתן סטרואידים וטיפול בחמרים אנטי-פיברינוליטיים כמו חומצה אמינוקפרואית aminocaproic acid ו- tranexamic acid. מאז 1976 פורסמו למעלה מ-22 מחקרים שהעריכו את הטיפול בהיפמה טראומטית. שלוש-עשרה מהם בדקו את הבטיחות והיעילות של השימוש בחומצה אמינוקפרואית למניעת דימום חוזר. רוב המחקרים האלה הגיעו למסקנה שמתן סיסטמי של חומצה אמינוקפרואית הינו יעיל לצורך הפחתת שיעור דימום משני. דווח שמתן חומצה אמינוקפרואית באופן סיסטמי הפחית את שיעור הדימום החוזר מ- 33% ל- 8% וההבדל היה משמעותי מבחינה סטטיסטית. למרות מידע זה ותוצאות דומות נוספות, רופאים רבים אינם משתמשים באופן שיגרתי בטיפול זה במקרה של היפמה. סיבה אחת לכך הינה העובדה שמתן סיסטמי של חומצה אמינוקפרואית עלול לגרום לתופעות לואי כמו סחרחורת, התעלפות, בחילה והקאה. אי לכך מסוכן לתת טיפול כזה לחולים שאינם מאושפזים. בנוסף, טיפול סיסטמי בחומצה אמינוקפרואית הינו יקר מאד.

לאחרונה פותח על ידי ISTA Pharmaceuticals מ- Irvin שבקליפורניה תכשיר חומצה אמינוקפרואית לשימוש טופיקלי בשם קפרוגל Caprogel. תכשיר זה מיועד לתת מענה יעיל לבעיית הדימום החוזר עם פחות סיבוכים סיסטמיים. יעילותו של תכשיר זה הוכחה בעבר במודל חיה. יעילותו הודגמה לאחרונה גם בניסוי באנשים (phase II study). כיום הקפרוגל הינו תרופה ניסיונית שעדיין לא אושרה על ידי ה- FDA לשימוש רפואי.

המחקר שתוצאותיו מדווחות במאמר הנוכחי הינו מחקר קליני phase III, מחקר רב-מרכזים, אקראי, כפול סמיות, עם ביקורת פלצבו, שמטרתו לבדוק את הבטיחות והיעילות של חומצה אמינוקפרואית במתן טופיקלי, למנוע דימום משני במקרים עם היפמה טראומטית. (3)

במחקר השתתפו 51 חולים שאובחנו כסובלים מהיפמה טראומטית. הם חולקו באופן אקראי בין קבוצה שטופלה במשך 5 ימים חומצה אמינוקפרואית במתן טופיקלי וקבוצה שטופלה בג’ל פלצבו. החולים נבדקו מדי יום במשך חמשת ימי הטיפול וכן כעבור 24 ו-48 שעות לאחר הטיפול. בדיקות כלליות ובדיקות מעבדה בוצעו לפני תחילת הטיפול וביום החמישי לטיפול. המדד העיקרי שנבדק היה שיעור הדימום החוזר. מדדים חשובים אחרים היו משך הזמן עד להעלמות ההיפמה, הלחץ התוך-עייני, משך הזמן עד לדימום החוזר וחדות הראיה. המדדים המתייחסים לבטיחות כללו תופעות לוואי לא רצויות, סימנים ויטאליים ותוצאות בדיקות המעבדה.

התברר שדימום חוזר התפתח ב- 8 מתוך 27 חולים מקבוצת הפלצבו, שהיוו 30%, ובשניים מתוך 24 חולים מקבוצת הטיפול שהיוו 8%. המדדים האחרים היו דומים בשתי הקבוצות למעט הממצא שבבדיקה האחרונה חדות הראיה השתפרה יותר בקבוצת הטיפול מאשר בקבוצת הפלצבו וההבדל היה משמעותי מבחינה סטטיסטית. תופעות הלוואי היו דומות בשתי הקבוצות.

המסקנה הייתה שטיפול טופיקלי בחומצה אמינוקפרואית הינו בטוח ועשוי להפחית דימום חוזר במקרים עם היפמה טראומטית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה