עיניים

ילדים – הפרוגנוזה של אמבליופיה בינונית בעקבות טיפול בסגירות עין

סגירה – patching של העין השניה הינה הבסיס של הטיפול באמבליופיה. הדעות חלוקות לגבי מספר השעות שיש לסגור מדי יום בין שעה אחת ליום שלם. בעקבות מחקרים קודמים סברו שהתגובה לסגירה נמצאת בהתאמה לגיל, לסוג האמבליופיה ולעומק האמבליופיה. הציות compliance הינו לרוב הבעיה העיקרית, והסיבות לחוסר ציות היו הפגיעה בראיה, גרוי בעור וסיבות פסיכולוגיות. שעור הציות היה שונה מאד בדיווחים השונים.

קבוצת החוקרים בנושא מחלות עיניים בילדים – Pediatric Eye Disease Investigator Group ביצעה מחקר אקראי – randomized trial שהשווה טיפול בסגירה לטיפול עם אטרופין באמבליופיה בינונית בילדים בגיל מ- 3 שנים ועד 7 שנים.

בדיווחים קודמים נמצא שיפור משמעותי בחדות הראיה של העין האמבליופית הן בעקבות טיפול בסגירה והן בטיפול באטרופין. השיפור היה מהיר יותר בקבוצה שטופלה בסגירה, אך כעבור ששה חדשים ההבדל בחדות הראיה בין שתי הקבוצות היה קטן (כשליש שורה בלבד).

המטרה של הדיווח האחרון שתוצאותיו פורסמו באוקטובר 2003 היתה לברר את השינוי בחדות הראיה בחולים עם אמבליופיה בינונית בעקבות טיפול בסגירות ולהעריך את הגורמים המשפיעים על תוצאות הטיפול בילדים בגיל 3 עד 7 שנים. (4)

זהו דווח נוסף מהמחקרים לבדיקת טיפול באמבליופיה, שתוכנן כמחקר קליני, randomized, רב-מרכזים Multicenter. השתתפו בו 209 ילדים בגיל המתאים עם אמבליופיה בינונית 20/40 עד 20/100 מהזרוע של הטיפול בסגירות של העין הטובה. הסגירות נמשכו מ- 6 שעות ביום ועד לכל שעות הערנות. בדיקות במעקב בוצעו כעבור 5 שבועות, 16 שבועות ו- 16 חדשים. המדד החשוב ביותר היה חדות הראיה בעין האמבליופית כעבור 6 חדשים.

כעבור 5 שבועות השיפור הממוצע בחדות הראיה בעין האמבליופית היה 2.2 שורות. עבור החולים עם חדות ראיה התחלתית של 20/80 עד 20/100, משך סגירה ארוך יותר ביום גרם לשיפור רב יותר (משמעותי מבחינה סטטיסטית) בחדות הראיה במהלך 5 השבועות הראשונים. קשר זה בין משך שעות הסגירה למידת השיפור בחדות הראיה לא נמצא בקרב החולים עם חדות ראיה בסיסית של 20/40 עד 20/60. כעבור 6 חדשים השיפור הממוצע בחדות הראיה בעין האמבליופית היה 3.1 שורות. מידת השיפור לא היתה קשורה יותר למספר שעות הסגירה. בקרב 157 חולים השתפרה חדות הראיה בלפחות שלוש שורות. 15% מהם השיגו את השיפור המרבי כעבור 5 שבועות ו- 52% כעבור 16 שבועות. אף אחד מהפקטורים הדמוגרפיים או הקליניים שנבדקו יכול היה לצפות את התגובה לטיפול.

המסקנה של הדווח היא שבטיפול באמבליופיה בינונית, הטיפול בסגירות יעיל בטווח הגילים בין 3 ל- 7 שנים כאשר חדות הראיה הבסיסית הינה בין 20/40 ל- 20/100. כעבור 6 חדשי טיפול מידת השיפור זהה כאשר הסגירה הייתה למשך 6 שעות משעות הפעילות או יותר. אולם, כאשר חדות הראיה ההתחלתית היא בין 20/80 ל- 20/100, שעות סגירה ממושכות יותר במשך כל יום יכולות לגרום לשיפור מהיר יותר בחדות הראיה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה