עיניים

ילדים – המהלך של אמבליופיה בינונית בעקבות טיפול באטרופין

 במשך יותר ממאה שנה משמש הטיפול באמבליופיה באטרופין atropine penalization כטיפול חליפי לסגירות. טיפול זה לא התקבל כטיפול ראשוני באמבליופיה. כדי לטפל באמבליופיה באטרופין, מטפטפים אטרופין לעין הטובה כדי למנוע אקומודציה. חושבים שטשטוש הראיה בעין הטובה לקרוב גורם לשימוש מאולץ בעין האמבליופית לראיה מקרוב. כאשר העין הטובה הינה היפרמטרופית, ניתן לנסות להגביר את השפעת הטיפול באטרופין על ידי מתן משקפיים עם תיקון לא מלא כך שהראיה תהיה מטושטשת לקרוב ולרחוק כאחד. השימוש בפנליזציה הפרמקולוגית הינו עבור אמבליופיה קלה ובינונית לרוב עם חדות ראיה של 20/100 או טובה יותר בעין האמבליופית. חשבו שטשטוש הראיה של העין הטובה באמצעות אטרופין איננו מספק כאשר חדות הראיה בעין האמבליופית הינה גרוע מ- 20/100.

במחקר שבוצע על ידי ה- Pediatric Eye Disease Investigator Group והשווה בין טיפול באמבליופיה בינונית בילדים בגיל 3 עד 7 שנים, נמצא שיפור משמעותי בחדות הראיה של העין האמבליופית הן בעקבות טיפול בסגירה והן בטיפול באטרופין. השיפור היה מהיר יותר בקבוצה שטופלה בסגירה, אך כעבור ששה חדשים ההבדל בחדות הראיה בין שתי הקבוצות היה קטן (כשליש שורה בלבד). למרות שהחולים עמדו בשני הטיפולים, התוצאות של שאלון שמולא על ידי ההורים לאחר 5 השבועות הראשונים לטיפול, הראה שהחולים העדיפו את הטיפול באטרופין על הטיפול בסגירות. ממצא נוסף היה שבקרב יותר חולים בקבוצת האטרופין מאשר בקבוצת הסגירות, היתה ירידה בחדות הראיה בעין הטובה כעבור 6 חדשי טיפול. מאידך, כמעט בכל המקרים חדות הראיה בעין הטובה חזרה לרמתה שמלפני תחילת הטיפול.

המטרה של דיווח שני שפורסם באוקטובר 2003 היתה לברר את השינוי בחדות הראיה בחולים עם אמבליופיה בינונית בעקבות טיפול באטרופין ולהעריך את הגורמים המשפיעים על תוצאות הטיפול בילדים בגיל 3 עד 7 שנים. (5)

זהו דווח נוסף מהמחקרים לבדיקת טיפול באמבליופיה, שתוכנן כמחקר קליני, randomized, רב-מרכזים Multicenter. השתתפו בו 195 ילדים בגיל המתאים עם אמבליופיה בינונית 20/40 עד 20/100 מהזרוע של הטיפול באטרופין בעין הטובה. הטיפול כלל טיפת אטרופין כל יום בעין הטובה. במהלך המעקב משקפיים עם עדשה plano ניתנו לעין הטובה בחולים שהאמבליופיה שלהם לא הגיבה לטיפול באטרופין בלבד. בדיקות במעקב בוצעו כעבור 5 שבועות, 16 שבועות ו- 16 חדשים. המדד החשוב ביותר היה חדות הראיה בעין האמבליופית כעבור 6 חדשים.

כעבור 5 שבועות השיפור הממוצע בחדות הראיה בעין האמבליופית היה 1.3 שורות, כעבור 16 שבועות השיפור היה של 2.4 שורות וכעבור 6 חדשים 2.8 שורות. חדות ראיה של 20/30 או טובה יותר ו/או שיפור בחדות הראיה של 3 שורות או יותר הושגו ב- 75% מהחולים. השיפור בחדות הראיה התרחש בכל הטווח של חדות הראיה הבסיסית מ- 20/40 ועד 20/100, ולא היה קשור לגיל החולה. בין 134 החולים שראייתם השתפרה בשלוש שורות או יותר, 7% השיגו את השיפור המרבי תוך 5 שבועות, ו- 46% כעבור 16 שבועות. אצל 55 החולים שלא הגיבו מספיק לטיפול באטרופין וקבלו משקפיים plano לעין הטובה, השיפור הממוצע לפני השימוש במשקפיים היה שורה אחת, ו- 1.6 שורות לאחר השימוש במשקפיים. אף אחד מהפקטורים הדמוגרפיים או הקליניים שנבדקו יכול היה לצפות את התגובה לטיפול. לא היה דרוש שינוי בהעדפה לבצע פיקסציה לקרוב מהעין הטובה המטופלת באטרופין לעין האמבליופית כדי שיתרחש שיפור בחדות הראיה בעין האמבליופית. חדות הראיה בעין האמבליופית השתפרה בשלוש שורות או יותר ב- 60% מ- 48 החולים שהעדיפו לבצע פיקסציה לקרוב בעין הטובה המטופלת באטרופין. ירידה של שתי שורות או יותר בחדות הראיה בעין הטובה קרתה בשכיחות גבוהה יותר כאשר היה שימוש במשקפיים plano בנוסף לאטרופין.

המסקנה של הדווח היא שבטיפול באמבליופיה בינונית, הטיפול באטרופין יעיל בטווח הגילים בין 3 ל- 7 שנים כאשר חדות הראיה הבסיסית הינה בין 20/40 ל- 20/100. מעבר בפיקסציה לקרוב מהעין הטובה לעין האמבליופית איננו הכרחי כדי שהטיפול באטרופין יהיה יעיל. יש לעקוב אחר חדות הראיה של העין הטובה כאשר משתמשים גם במשקפיים plano לעין הטובה כדי להגביר את ההשפעה של הטיפול באטרופין.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה