עיניים

טראומה – האם ה- airbags מגדילים את הסיכון לפגיעות עיניים במבוגרים?

למרות יכולתן של כריות האויר airbags להפחית את הסיכון של חבלה פטאלית בהתנגשות מכוניות, לעיתים הן הינן הגורם לפציעה או אף לחבלה פטאלית. חיפוש בספרות העלה 49 מאמרים עם תאורי מקרים של פגיעות בעיניים שנגרמו כנראה מכרית אויר ו- 13 מאמרים אחרים העוסקים בנושא. לא נמצאו מחקרים אפידמיולוגיים שהצביעו על הוכחה לעליה בסיכון לפגיעות עיניים מכריות אויר לנהגים מבוגרים או לנוסעים החגורים בחגורות בטיחות. נושא הרכבת משקפיים נדון אך לא נבדק.

פגיעות עיניים מכריות אויר כוללות שתי קבוצות עיקריות. הראשונה נובעת מכח מכני של הכרית המתנפחת. כח זה יכול לפגוע בפנים ובעיניים באופן ישיר ולגרום לחבלה כהה או לפגוע באופן עקיף באמצעות אביזרים קשיחים כמו משקפיים או מיקטרת ואלה עלולים לגרום לפרפורציות. קבוצת פגיעות שניה היא של כוויה כימית כתוצאה מהראקציה הכימית הגורמת להתנפחות הכרית הכוללת הפיכת סודיום אזיד לגז חנקן. בנוסף נוצרים חום, דו-תחמוצת הפחמן ואלקלין. הכרית מתנפחת תוך 30 עד 50 מילישניות ולאחר מכן משתטחות תוך כ- 100 מילישניות. היות והכרית מתנפחת רק פעם אחת, כל התנגשות נוספת באותה תאונה תגרום לחבטה של הגוף בסביבתו כאשר הכרית כבר ריקה. למשתנים רבים כמו כח ההתנגשות, השינוי במהירות המכונית בעת ההתנגשות ומשקלים שונים של הרכבים המתנגשים, יש השפעה רבה על תוצאות ההתנגשות.

בפינלנד כל תאונה פטאלית נבדקת על ידי צוות של המרכז הפיני לביטוח רכב וכל פגיעה לא פטאלית מכריות אויר נרשמת במשטרה, נאספת על ידי המרכז לביטוח רכב, מנותחת ומפורסמת בדוחות.

במחקר שבוצע בבי”ח לעיניים של אוניברסיטת הלסינקי בפינלנד יחד עם המרכז הפיני לביטוח רכב נבדק הסיכון לפגיעת עיניים בתאונות דרכים בהן התנפחה כרית האויר. נעשה נסיון להעריך את הקשר בין פגיעות עיניים להרכבת משקפיים באירועים אלה. (1)

המחקר היה רטרוספקטיבי וכלל גם סקירת ספרות של 62 תאורי מקרים שתיארו 110 מקרים מבוגרים עם פגיעות עיניים מהתנפחות כרית אויר. נבדקו גם שתי קבוצות של תאונות מפינלנד: קבוצה אחת של תאונות פטאליות שכללה 121 נפגעים שישבו מאחורי כרית האויר (מתוכם היו 65 ניצולים) וקבוצה שניה של תאונות לא פטאליות שכללה 210 אנשים שכולם ניצלו. המדדים שנבדקו כללו סוג הפגיעה בעיניים, הרכבת משקפיים והדינמיקה של ההתנגשות.

מבדיקה של הדיווחים בספרות התברר שלא דווח על יותר פגיעות בעיניים מכריות אויר בקרב מרכיבי משקפיים. מאידך פרפורציות היו שכיחות פי 3 יותר בקרב מרכיבי משקפיים וההבדל היה משמעותי מבחינה סטטיסטית. מצד שני כל הפגיעות הכימיות היו בקרב נפגעים שלא הרכיבו משקפיים. למעט מקרה אחד של שבר בארובה עם היפמה, כל החבלות לעין (7 סה”כ) היו קלות וכללו לצרציות של הגבות וחבלות כהות לעפעפיים. השכיחות היתה 2.5% של חבלה כל שהיא לעיניים ו- 0.4% של חבלה חמורה.

המסקנה הייתה שהסיכון לפגיעה קשה בעיניים מכריות אויר בתאונות חמורות ופטאליות הינה נמוכה. הרכבת משקפיים או עדשות לא הגדילה את הסיכון אך השפיעה על מהות הפגיעה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה