עיניים

אונקולוגיה עיינית – האם גדלה שכיחות המלנומה של הלחמית בארה”ב?

קיימים דיווחים על כך ששכיחות מלנומה של העור גדלה במהירות ובהתמדה בארות המערב בשנים האחרונות. הלחמית הינה גם כן סוג של רקמת שטח פנים הכוללת מלנוציטים דנדריטיים הזהים לאלה המופיעים בעור. מאידך עד עתה לא ידוע האם יש שינוי בשכיחות מלנומה של הלחמית.

השכיחות של מלנומה של הלחמית נמוכה מאד. היא נעה בין 0.2 ל- 0.5 למיליון באוכלוסיה הלבנה. אין זה נכון לדון במלנומה של הלחמית יחד עם מלנומה של הדמית היות שהמלנומה של הדמית שכיחה הרבה יותר ולא ניתן להסיק ממנה לגבי מלנומה של הלחמית. בהתבסס על מספר מחקרים קטנים שהיו population-based הסתבר ששכיחות מלנומה של הלחמית נשארה יציבה ולא הודגמה מגמת עלייה. אולם כיון שמחקרים אלה כללו רק שניים או שלושה מקרים חדשים בשנה קשה להפיק מהם לקח אמיתי לגבי שינוי בהיארעות.

במחקר מניו-יורק שבוצע על ידי חוקרים מהמחלקות לביו-סטטיסטיקה ואפידמיולוגיה, לפתולוגיה ולרפואת עיניים ב- The New York Eye and Ear Infirmary, New York Medical College ו-The EyeCare Foundation, Inc. נכלל מספר גדול יחסית של מקרים מ- SEER שהינו מרכז רישום לסרטן של ה- National Cancer Institute בארה”ב. (2) זוהו 206 חולים עם אבחנה חדשה של מלנומה של הלחמית מ- 1973 ועד 1999. הדבר אפשר חישוב של age-adjusted rate ולהשתמש במודל- joinpoint regression לתאר מגמות.

נמצא שהשינוי המוערך הכללי הדו-שנתי estimated biannual percent change היה 5.5. הנטיה לעליה בשכיחות היתה משמעותית לגבי גברים לבנים אך לא לגבי נשים לבנות. לגבי גברים לבנים נצפתה עלייה של 295% בשכיחות ההיארעות תוך 27 שנים. נמצאה עליה בהיארעות גם בקרב קבוצות הגיל של 60 שנה ויותר. גם בקרב קבוצת הגיל של 40 עד 59 שנים נצפתה עליה בהיארעות אך עליה זו לא היתה משמעותית מבחינה סטטיסטית.

לסיכום, הוכח שגם לגבי מלנומה של הלחמית חלה עליה בהיארעות בארה”ב בשנים האחרונות, בדומה למדווח לגבי מלנומה של העור. הדבר יכול לרמז לקשר אפשרי לאטיולוגיה הנובעת מהשפעת קרינת השמש.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה