עיניים

השמנה וחוסר פעילות גופנית נקשרו להתפתחות מוגברת של macular degeneration

בחולים בשלבים מוקדמים או בינוניים של age-related macular degeneration -AMD, בעלי משקל עודף או אנשים שמנים מאד נראים כבעלי סיכוי גבוה יותר להתפתחות של המחלה, בעוד שפעילות גופנית מורידה את הסיכון, כך על פי חוקירם מאוניברסיטת הרווארד.

בדיווחם בגליון האחרון של ה-Archives of Ophthalmology , החוקרים מציינים כי מחקרים אפידמיולוגיים קודמים בדקו את זמן תחילת אבחון ה-AMD , אך לא את ההתקדמות של המחלה. לכן, הם ערכו את המחקר הקוהורטי הפרוספקטיבי על מנת להעריך את הקשר בין השמנה, פעילות גופנית, עישון סיגריות ומחלות לב (CVD) ואת ההתפתחות של geographic atrophy ומחלות  exudative neovascular .  

המשתתפים, 261 במספר,  היו לפחות בני 60 כשנרשמו לניסוי-בין השנים 89′-98′.  זמן מעקב ממוצע היה 4.6 שנים , כשב-22% המעקב היה של 7 שנים או יותר. במהלך זמן המחקר,101 חולים התקדמו ל-AMD מתקדם , כפי שתועד בבדיקות עיניים שגרתיות וב-fundus photography.

הסיכון להתפתחות היה למעלה מכפול באלו עם BMI גבוה מ-25, בהשוואה למשתתפים רזים יותר, לאחר התאמה של גיל, מין, צריכת קרוטינואיד, מצב AMD התחלתי והשכלה.  היקף מותניים גבוה יותר ויחס גבוה יותר של מתניים/ירך- אמצעים למדידית שומן בטני- היו גם הם קשורים משמעותית להתקדמות המחלה. היה גם יחס של סיכון יחסי(מופחת) של 0.75 בהקשר לפעילות גופנית 3 פעמים בשבוע, בהשוואה ללא פעילות גופנית בכלל. סיכון מוגבר נקשר גם לעישון , אך לא הגיע למשמעות סטטיסטית. לץ דם גבוה ומחלות לב לא נקשרו להתקדמות המחלה. החוקרים מסכמים כי התוצאות מציגות מידע חדש בנוגע לגורמים המשפיעים על אדם שסובל משלב מוקדם או בינוני של AMD.

לידיעה במדסקייפ

Arch Ophthalmol 2003;121:785-792

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה