עיניים

עדשה – התכונות המכניות של הקופסית האחורית של העדשה

מידע על התכונות המכניות של קופסית העדשה הינו הכרחי כדי להבין את תפקידה באקומודציה, התיפקוד שנשאר בזקנה והפוטנציאל להשתמש בו בניתוחי קטרקט. בעוד שהתכונות המכניות של הקופסית הקדמית כבר נחקרו בעבר, עד למחקר זה לא היו נתונים כמותיים לגבי התכונות המכניות של הקופסית האחורית של העדשה. הקופסית הקדמית והקופסית האחורית שונות במספר בחינות: הקופסית האחורית דקה יותר באופן משמעותי מהקופסית הקדמית. היא מאבדת את התאים האפיתליאליים בשלב העוברי וכמעט ולא גדלה בעובייה במהלך החיים בניגוד לקופסית הקדמית. בנוסף לכך, המבנה הלמלרי של קופסית העדשה נעלם בגיל צעיר יותר בקופסית האחורית בהשוואה לקופסית הקדמית. תוארו גם הבדלים בכמות היחסית של מקרו-מולקולות כמו heparan sulfate proteoglycan ו- fibronectin. דבר זה יכול להעיד על שונות בתכונות המכניות של הקופסית הקדמית והאחורית.


במחקר שבוצע במחלקת העיניים והמחלקה לביולוגיה של רקמת חיבור של אוניברסיטת Aarhus בדנמרק נבדקו התכונות המכניות של הקופסית האחורית של העדשה באדם ביחס לגיל ולנתונים שנמצאו בעבר לגבי הקופסית האחורית. (5)

המחקר בוצע ב-25 עיניים שנתרמו לבנק עיניים. הגיל היה בין 1 ל- 94 שנים. מקטעי הרקמה הוכנו לבדיקה כטבעות ש”נגזרו” מקופסית העדשה האחורית באמצעות לייזר אקסיימר. העובי נמדד באופן מיקרוסקופי. טבעות הקופסית הורכבו על שני פינים ונמתחו. באמצעות force transducer נמדדו העומס והדפורמציה.

נמצא שעובי הקופסית האחורית הינו בין 4 ל- 9 מיקרון והוא לא משתנה באופן משמעותי במהלך החיים. הכוח המכני של הקופסית האחורית פוחת באופן משמעותי במהלך החיים. האלסטיות של הקופסית השתנתה בהתאם למתח ובהתאם לגיל.

מסקנות המחקר היו שהכוח המכני של הקופסית האחורית פוחת באופן משמעותי עם התקדמות הגיל. איבוד הכוח המכני מתחיל מוקדם יותר בקופסית האחורית מאשר בקופסית הקדמית. בטווח התיפקוד האקומודטיבי (טווח של מתח נמוך) האיכות המכנית של הקופסית האחורית היה דומה לזה של הקופסית הקדמית. דבר זה מצביע על כך שהכוחות הנדרשים למתוח את הקופסית הקדמית והאחורית משתנים אופן פרופורציוני לעובי הקופסית.

לגבי התפקידים היחסיים של האלסטיות של חומר הקופסית וחומר העדשה בקביעת צורת העדשה בעת אקומודציה קיים ויכוח מאז פורסמה פרסם הלמהולץ את תיאוריית הרלקסציה שלו בשנת 1855. בזמן אקומודציה, נקבעת צורת העדשה בהתאם לאינטראציה שבין הקופסית ובין סיבי העדשה. בהקשר זה לקופסית תפקיד חשוב בהעברת ההשפעה של השינוי בגוף הסיליארי אל חומר העדשה. המחקר הנוכחי מצביע על כך שהכוחות שמועברים לחומר העדשה ביחס ליחידת עובי של הקופסית הקדמית והאחורית הינם שווים. המשמעות לכך שהקופסית האחורית דקה יותר פי 3 עד 5 מהקופסית הקדמית הינה שפחות כוח יכול להיות מועבר לחלק האחורי של העדשה בעת אקומודציה. ממצא זה מתאים לעובדה שהצורה והמיקום של החלק האחורי של העדשה משתנים פחות בעת אקומודציה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה