עיניים

אונקולוגיה של העין – ניבוי משך הזמן עד לגדילה של גידולים מלנוציטיים קטנים של הכורואיד

מלנומה של ה- uvea הינה הגידול התוך-עייני הראשוני השכיח ביותר במבוגרים. שיעור ההיארעות היא כששה למיליון. השאיפה הינה להיפטר מהגידול תוך שמירה על העין והראיה. קיימות גישות טיפוליות שונות. במקרים עם נגעים מלנוטיים קטנים לרוב ממליצים על מעקב בלבד כדי לברר אם הנגע גדל או פעיל וזאת במטרה לנסות להבדיל באופן קליני בין נבוס לא טיפוסי לבין מלנומה. הטיפול בנגעים מלנוטיים קטנים החשודים להיות מלנומה נעשה ללא כל אבחון סופי של מהות הנגע. אי לכך חשוב ביותר לפתח פרוצדורות חליפיות לביופסיה אשר יתנו מידע אשר ירמז על ההתנהגות הביולוגית של נגעים מלנוטיים של הכורואיד.

מחקרים קודמים הצביעו על כך שלמבנה המיקרוסירקולציה microcirculation patterns בתוך הגידול יש קשר חזק להתנהגות הגידול. גידולים עם כלי דם מקבילים ללא חיבורים ביניהם התאפיינו בפרוגנוזה טובה בעוד שגידולים עם כלי דם בצורת רשת או כלי דם מקבילים עם חיבורים ביניהם התאפיינו בשכיחות גבוהה של מחלה מטסטטית.

התברר שניתן לזהות את מבנה כלי הדם בגידולים באמצעות confocal indocyanine green Angiography. בשיטה כזו הודגמו הצורות הוסקולריות ב- 94% בהשוואה ל- 6% כאשר בוצע שימוש ב- fluorescein Angiography. השלב הבא המתבקש הינו לתכנן מחקר פרוספקטיבי שיעריך האם ניתן להעריך גדילה של תהליך מלנוטי בכורואיד על פי תוצאות הבדיקה האנגיוגרפית. (2)

המחקר בוצע בשיתוף פעולה בין Eye Clinic of the Ludwig-Maximilians-University Munich, Germany לבין Shiley Eye Center, University of California, USA ו- Department of Pathology, University of Illinois at Chicago, Illinois, USA. במחקר השתתפו 98 חולים עם גידולים כורואידליים מלנוטיים קטנים בעין אחת. גדילה של הנגע הוגדרה כהגדלה מרבית בגובה של חצי מ”מ כפי שנמדדה באולטרסאונד A-scan, עדות מצולמת של הגדלה בקוטר מרבי של לפחות 0.75 מ”מ או צירוף של השניים.

28 מתוך 98 הגידולים (29%) התאימו לקריטריונים שנקבעו לגדילה של הנגע. הזמן המדיאני שחלף עד לגדילה היה 127 ימים (טווח של 51 עד 625 ימים). המאפיינים הקליניים שלהלן היו קשורים באופן משמעותי עם הזמן שחלף עד לגדילה של הנגע: flashes (P=0.022), פיגמנט כתום (P=0.012), נוזל תת-רשתית (P<0.01), קוטר מרבי התחלתי (P=0.015), גובה מרבי (P<0.01), כלי דם מקבילים בעלי חיבורים ביניהם (P<0.001), כלי דם מקושתים עם הסתעפויות שלהם (P=0.006), לולאות של כלי דם (P<0.001) ורשתות של כלי דם (P<0.001). מכל אלה ממצא אנגיוגרפי של אחד מהצורות האלה או צירוף של כמה מהם היה בעל הקשר החזק ביותר לזמן שחלף עד לגדילה של הנגע.

המסקנה היא שתוצאות בדיקת צורות כלי הדם בנגע מלנוטי של הכורואיד באמצעות confocal ICG Angiography מהוות גורם מנבא קליני חדש ליכולת הגידול של התהליך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה