עיניים

אוקולופלסטיקה – ההופעה הקלינית של דקריוליטיאזיס


אבנים של שק הדמעות (dacryolithiasis) נגלים במהלך ניתוח דקריוציסטורינוסטומיה DCR השכיחות של בין 5.7% ל- 18% מהמקרים. המקור לאבנים אלה שנוי במחלוקת. ייתכן שדלקת כרונית, כמות החיידקים בדמעות וריכוז גבוה של קלציום ופוספאט בדמעות תורמים להתהוותם. אפשרות אחרת הינה שגוף זר, כמו ריס, משמש כפוקוס להתהוות אבן הבנויה מחלבון וחיידקים.

במחקר מ- Moorfields Eye Hospital, London בוצעה השוואה של המאפיינים הדמוגרפיים וההופעה הקלינית של חולים עם dacryolithiasis לאלה שהיו ללא אבנים בעת ניתוח DCR. (מאמר 3)

היה זה מחקר השוואתי ורטרוספקטיבי של סדרת מקרים שנותחו בין 1989 לבין 1999.                      4 הקבוצות ביניהן בוצעה ההשוואה היו: חולים עם אבנים בשק הדמעות, חולים עם אפיפורה בלבד ללא אבנים, חולים עם דקריוציסטיטיס ללא אבנים וקבוצת חולים לא סלקטיבית שעברו ניתוח במהלך 5 שבועות.

הנתונים שנאספו היו מאפיינים דמוגרפיים, משך האפיפורה והיסטוריה של דקריוציסטיטיס בעבר.

ל- 36 חולים (61% מהם נשים) בגיל 19 עד 85 (גיל ממוצע 53.8 שנים) היו דקריוליטים. (ב- 22 מקרים מתוך ה- 36, שהיוו 61% היה דקריוליט בודד). למחציתם היו בעבר התקפים של דקיוציסטיטיס.

קבוצה זו (עם אבנים) חיפשה טיפול מוקדם יותר מכל הקבוצות האחרות. (13 חדשים בהשוואה ל- 36.5 חדשים בממוצע בקבוצה עם אפיפורה בלבד ללא אבנים, 48.7 חדשים בקבוצה עם דקריוציסטיטיס ללא אבנים ו- 52.2 חדשים בקבוצה הלא סלקטיבית הבדל שהיה משמעותי מבחינה סטטיסטית).

לחולים עם אבנים היתה שכיחות מוגברת, ומשמעותית מבחינה סטטיסטית, של התקפים קודמים של דקריוציסטיטיס בהשוואה לחולים ללא אבנים. בכל הקבוצות היתה שכיחות מוגברת מעט לנשים אך לא היה הבדל במין או בגיל בעת הבדיקה הראשונית.

המסקנה היא שחולים עם דקריוליטיאזיס הינם בעלי היסטוריה קצרה יותר של אפיפורה אך עם היסטוריה של התקפי דקריוציסטיטיס. אין החולים עם דקריוליטיאזיס בעלי מאפיינים מיוחדים מבחינת המין והגיל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה