עיניים

מחקר בסיסי בגלאוקומה – שימוש ב- Gene Therapy למניעת סגירת פילטר בניתוח פילטרציה בארנבת

הפיקוח על חלוקת התאים היונקים הינו תהליך מורכב שכולל אינטראציה של תוצרי גנים מרובים. זוהו מספר תוצרי גנים שפעולתם מונעת את התקדמות חלוקת התא. שניים מהם הינם ה-   tumor suppressor protein p53 וה- (protein p21WAF-1/Cip-1 (p21. חלבון P21 נקשר לתא ומעכב את הפעילות של cyclin-dependent kinases קבוצת חלבונים הדרושים לתהליך חלוקת התא, ובצורה כזו מעכב את חלוקתו. עיקר המחשבה ב- gene therapy הינו לטפל בסרטן. מאידך, ניתן להשתמש באותן שיטות טיפול גם עבור מצבים לא סרטניים בהם יש צורך לעכב חלוקת תאים לא סרטניים. דוגמה אחת לכך הינה הצורך לעכב את הפרוליפרציה הפיברובלסטית הנורמלית לאחר ניתוח טרבקולקטומיה.

השימוש בחומרים אנטי-פרוליפרטיביים כמו פלואורו-אורציל ומיטומיצין הגדיל את שיעור ההצלחה הניתוחית אך גם גורם לסיבוכים קלים כמו פגיעה באפיתל הקרנית או קשים כמו דלף מאוחר מכר הסינון שיכול להוביל לאנדופתלמיטיס. בגלל סיבוכים אלה ממשיכים לחפש טיפולים חליפיים אשר יהיו בעלי השפעה אנטיפרוליפרטיבית אך ללא הסיבוכים.

במחקר חדש שתוצאותיו פורסמו נבדקה היכולת של gene therapy באמצעות human p21 למנוע ריפוי פצע במודל ארנבת של ניתוח פילטרציה.

ניסוי in vitro בוצע על פיברובלסטים מטנון של ארנבת. ניסוי in vivo בוצע בארנבות בהן בוצע ניתוח טרבקולקטומיה עם סקלרוטומיה בעובי מלא מתחת למתלה לחמית שבסיסו בגובלת.

הריאגנטים שנבדקו היו: a replication-deficient recombinant adenovirus containing the human p21 gene (rAd.p21), marker gene לא ספציפי, מיטומיצין בריכוז של 0.5 mg/ml ותמיסה פיזיולוגית. ספוגית הספוגה באחד מהריאגנטים הונחה על הסקלרה למשל 5 דקות לפני ביצוע הסקלרוטומיה, מתחת למתלה הלחמית. ניסויים נפרדים בוצעו כדי למדוד את המדדים שלהלן: השינויים בלחץ התוך-עייני במהלך 30 הימים לאחר הניתוח ולבצע בדיקה היסטולוגית של איזור הניתוח, השינויים המורפולוגיים בכר הסינון במהלך 30 ימים, שיעור הניקוז 14 יום לאחר הניתוח, וכן מיקום והשארות ה- rAd.p21 כעבור 3 עד 60 יום מהניתוח.

הניסוי בתרבית פיברובלסטים מהטנון הדגים שטיפול ב- rAd.p21 גרם לעיכוב התלוי בכמות dose-dependent של סינתזת ה- DNA וגידול התא. בניסוי in vivo הודגם ש- rAd.p21 עיכב את ריפוי הפצע ופרוליפרציה של פיברובלסטים לאחר ניתוח פילטרציה שהיה דומה לזה של מיטומיצין. מאידך מיטומיצין גרם להידקקות של קיר כר הסינון ובשניים מתוך 5 העיניים שטופלו במיטומיצין התפתח אבצס עם היפופיון 30 יום לאחר הניתוח. סיבוכים אלה לא התפתחו באף אחת מהעיניים שטופלו באמצעות הגן. באף אחת מהעיניים במטופלות לא הודגמה הורדה של הלחץ התוך-עייני שנשארה במשך 30 ימים אם כי העיניים שטופלו עם מיטומיצין הדגימו עליה משמעותית בניקוז outflow facility כעבור שבועיים מהניתוח בחיות אחרות. עיניים שטופלו במיטומיצין וב- rAd.p21 הדגימו כר סינון פעיל כעבור 30 ימים לפי בדיקה קלינית במנורת סדק.

התוצאות הראו שאדנו-וירוס המכיל את ה- (human p21 gene (rAd.p21 יכול למנוע פרוליפרציה של פיברובלסטים בטנון ולעכב הצטלקות במשך 30 יום בעין ארנבת, בלי לגרום לתופעות הלווי הקשות שיכול לגרום מיטומיצין. עתה יש לבדוק טיפול כזה גם באנשים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה