עיניים

האם הטיפול בסקלריטיס קדמית באמצעות הזרקה תת-לחמית של טריאמצינולון אצטוניד הינו יעיל?

סקלריטיס scleritis הינו מצב דלקתי של העין הגורם לכאבים והינו בעל פוטנציאל הרסני. הוא יכול ללוות מחלות סיסטמיות קשות כמו ראומטואיד ארטריטיס, ווגנר גרנולומטוזיס, לופוס אריטמטוזוס סיסטמי ו- relapsing polychondritis.
הסקלריטיס מחולקת לקדמית או אחורית ול- necrotizing או nonnecrotizing. מקרים קלים של סקלריטיס לא נמקי לעיתים שכיחות מגיבים לטיפול סיסטמי בתרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידליות. מקרים עמידים מטופלים בסטרואידים ואם הם עמידים גם לטיפול זה, יטופלו בתרופות ציטוטוקסיות או אימונוסופרסיביות. המחקר הנוכחי מ –
Doheny Eye Instiute, University of Southern California, Los Angeles, California , בוצע במטרה להעריך באופן פרוספקטיבי את היעילות והבטיחות של טיפול בהזרקה תת-לחמית של טריאמצינולון אצטוניד בסקלריטיס קדמית עמידה ולא נמקית.

מהלך המחקר:
המחקר כלל 12 עיניים של 10 חולים שנבדקו וטופלו ב- Doheny Eye Instiute בין אוגוסט 1999 ל- דצמבר 2000 בגלל סקלריטיס קדמית דיפוזית לא נימקית שהיתה עמידה לטיפול סיסטמי אנטי-דלקתי. עיניים עם היסטוריה של תגובה לסטרואידים לא נכללו. הטיפול כלל הזרקה תת-לחמית של טריאמצינולון אצטוניד לאיזורים עם הדלקת הניכרת ביותר. המדדים שנבדקו היו פעילות הסקלריטיס, תופעות לוואי של הטיפול ומספר התרופות הסיסטמיות שנדרשו בסוף תקופת המעקב.

תוצאות:
תוך יום עד 14 ימים לאחר ההזרקה נצפה ריפוי מלא של הסימנים והסימפטומים ב- 11 עיניים מתוך ה-12 וריפוי חלקי בעין אחת. שני חולים סבלו מחזרה אחת חודשיים וחצי ו-11 חדשים לאחר ההזרקה. שישה מתוך 10 החולים יכלו להפסיק את הטיפול הסיסטמי של פרדניזון עם או ללא תרופות אימונוסופרסיביות שקיבלו. שאר 4 החולים נזקקו להמשך טיפול סיסטמי בגלל אינדיקציות סיסטמיות. תופעות הלוואי כללו עליית לחץ תוך עייני חולפת בעין אחת ודימום תת-לחמית בעין אחת. משך המעקב המדיאני היה 15 חדשים. באף לא אחת מהעיניים התפתחה סקלריטיס נימקית.

מסקנות:
מסקנת המחברים הינה שהזרקה תת-לחמית של טריאמצינולון אצטוניד הינה טיפול בטוח ויעיל עבור סקלריטיס קדמית עמידה ולא נמקית. טיפול זה מספק השפעה מהירה, הוא נסבל היטב ויכול למנוע סיבוכים משמעותיים ותופעות לוואי של טיפולים סיסטמיים בסטרואידים או טיפול אימונוסופרסיבי.
בדיון על המאמר מודגשים תופעות הלוואי והסכנות של הטיפול המקומי. הסכנה העיקרית הינה melting של הסקלרה ואיבוד העין. המסקנה של Douglas A. Jabs הינה שאסור שהטיפול בהזרקת סטרואית תת-לחמית יהפוך לטיפול המועדף. הוא טוען שרוב החולים עם סקלריטיס לא צריכים להיחשף לסכנה של התמוססות הסקלרה ואיבוד העין, גם אם היא נדירה, רק כדי להימנע מהצורך לטפל בסיבוכים האפשריים (הניתנים לטיפול) של הטיפולים האלטרנטיביים הסיסטמיים.

A Prospective Evaluation of Subconjunctival Injection of Triamcinolone Acetonide for Resistant Anterior Scleritis
Ehud Zamir, Russell W. Read, Ronald E. Smith, Robert C. Wang, Narsing A Rao
Ophthalmology 2002;109:798-805

Discussion by Douglas A. Jabs
Ophthalmology 2002;109:806-807

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה