עיניים

האם מוצדק להתחיל בטיפול באינטרפרון בחולים בעלי סיכון גבוה לפתח MS בזמן האפיזודה הראשונה של נאוריטיס אופטי?

Interferon beta-1a for Optic Neuritis Patients at High Risk for Multiple Sclerosis
CHAMPS Study Group
Am J Ophthalmol. 2001;132:463-471

מטרת המחקר היתה לבדוק את השפעת הטיפול באינטרפרון Beta-1a (אבונקס Avonex) כאשר מתחילים אותו בזמן האפיזודה הראשונה של נאוריטיס אופטי בחולים עם סיכון גבוה לפתח MS Multiple Sclerosis
נאוריטיס אופטי הינו לעיתים הביטוי הראשון של MS. בדיקת ההדמיה MRI מאפשרת להעריך את הסיכוי של חולה עם נאוריטיס אופטי לפתח בעתיד בעיות נוירולוגיות כתוצאה מ- MS. בזמן האירוע הראשון של נאוריטיס אופטי, כמחצית מהחולים ידגימו שינויים ב- MRI המתאימים לאיזורים עם דמיאליניזציה סב-קלינית במוח. כאשר קיימים ממצאים כאלה, קיים סיכוי רב לפתח MS קליני תוך 5 עד 10 שנים. גם במקרים בהם אין כל ממצא נוירולוגי או הדמייתי נוסף, נאוריטיס אופטי יכול להיות סימן מוקדם של התפתחות MS. ה- Optic Neuritis Treatment Trial הראה שהסיכוי לפתח MS קליני תוך 5 שנים בחולים עם MRI נורמלי של המוח הוא 16%. ה- Optic Neuritis Treatment Trial הראה גם שבהשוואה לפלצבו, טיפול במינון גבוה של מתילפרדניזולון במתן לוריד ולאחר מכן טיפול אורלי בפרדניזון האיץ את חזרת הראיה אך לאורך זמן לא היה בעל תועלת לשפר את הראיה. הטיפול האורלי בפרדניזון במינון סטנדרטי לא האיץ את חזרת הראיה ולא השפיע על הראיה לטווח ארוך. ממצא משני היה שהטיפול לוריד הפחית זמנית את הסיכוי לפתח MS קליני במהלך שנתיים.
הטיפול באינטרפרון הוכח כבעל יכולת להאט את הצטברות הנכות הפיזיקלית, להפחית את קצב ה- relapses הקליניים ולהפחית את ההתפתחות של נגעים במוח המזוהים ב- MRI ואטרופיה מוחית.
כיון שכך בוצע המחקר הנוכחי שנערך כמחקר קליני Randomized פרוספקטיבי ב- 50 מרכזים קליניים בארה"ב ובקנדה.
אוכלוסית המחקר כללה 192 חולים לאחר התחלת אפיזודה ראשונה של נאוריטיס אופטי שטופלו בקורטיקוסטרואידים לוריד ולפה ואשר MRI הדגים אצלם דמיאליניזציה סב-קלינית. חולים אלה לאחר רנדומיזציה קיבלו טיפול בזריקות תוך-שריריות פעם בשבוע של אבונקס 30 מ"ג או פלצבו. MRI בוצע כעבור 6, 12 ו- 18 חדשים ותועד כל התפתחות של MS קליני במהלך 3 שנים אלה.
התברר שמידת התפתחות MS קליני וממצאים של MS ב- MRI של המוח היו נמוכים יותר בקבוצת המטופלים באינטרפרון בהשוואה לקבוצת הפלצבו. ההבדלים היו משמעותיים מבחינה סטטיסטית.
המסקנה של החוקרים היא שתוצאות המחקר תומכים בהתחלת טיפול באינטרפרון בזמן האפיזודה הראשונה של נאוריטיס אופטי בחולים עם ממצאים של נגעים סב-קליניים במוח המודגמים ב- MRI

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה