עיניים

האם עדשה מושתלת בשק בניתוח ירוד מוצלח בעין עם פסאודואקספוליאציה יכולה לעבור דיסלוקציה ספונטנית כעבור שנים ?

Spontaneous Late Dislocation of Intraocular Lens Within the Capsular Bag in Pseudoexfoliation Patients

Faisal S. Jehan, Nick Mamalis, Alan S. Crandall
Ophthalmology 2001;108:1727-1731

סינדרום פסאודואקספוליאציה הינו הפרעה סיסטמית עם מעורבות של עין המאופיינת בחומר פיברילרי השוקע על רקמות הבאות במגע עם מי הלישכה. פסאודואקספוליאציה מופיעה קלינית על כל חלקי הלישכה הקדמית ועלולה לגרום לסיבוכים מישניים בעדשה, בזונולות, בגוף הסיליארי, בקשתית, בטרבקולום ובקרנית. בעת ניתוח קטרקט חשוב לדעת אם קיימת פסאודואקספוליאציה כיון שסיבוכים מסויימים עשויים לקרות בשכיחות מוגברת.
הצטברות חומר הפסאודואקספוליאציה תורם לשבירות יתר של הזונולות וכתוצאה מכך שכיחה דיסלוקציה של העדשה באופן ספונטני או בעת ניתוח הירוד. תוארו גם מקרים עם דיסלוקציה מיד לאחר הניתוח או אף בשלב מאוחר לאחר הניתוח.
מטרת המחקר הייתה לאתר באופן רטרוספקטיבי סיבוכים מאוחרים של ניתוח קטרקט בחולים עם חולשת זונולות כתוצאה מפסאודואקספוליאציה. הקבוצה כללה 8 עיניים של 7 חולים עם פסאודואקספוליאציה אשר עברו ניתוח קטרקט עם השתלת עדשה בקופסית אחורית ללא כל סיבוך תוך-ניתוחי.
דיסלוקציה מאוחרת של כל שק העדשה עם העדשה המושתלת בתוכו התרחשה באופן ספונטני בכל המקרים. הזמן הממוצע מאז ניתוח הקטרקט עם השתלת העדשה ועד לדיסלוקציה היה 85 חדשים (7 שנים וחודש אחד) וטווח הזמן בין 57 ל- 115 חדשים).
שבע עיניים טופלו בהצלחה באמצעות החלפת העדשה המושתלת, בשש עיניים הוחלפה העדשה האחורית בעדשה שהושתלה בלשכה הקדמית ובמקרה אחד בוצעה השתלת חוזרת של עדשה בלשכה האחורית עם פיקסציה סקלרלית. ב-6 עיניים הייתה הראיה המתוקנת 6/12 לאחר הניתוח השני.
המחברים מסכמים שחולים עם פסאודואקספוליאציה הינם לא רק בסיכון מוגבר לפתח סיבוכים תוך-ניתוחיים אלא גם יכולים להיות בסיכון גבוה של התפתחות דיסלוקציה מאוחרת, ספונטנית של העדשה המושתלת בתוך שק העדשה גם לאחר ניתוח קטרקט מוצלח. אי לכך הומלץ על מעקב ממושך. בנוסף יש לבחון מהו המועדף של העדשה המושתלת בעין עם פסאודואקספוליאציה. תשובה לשאלה זו תינתן רק בעקבות מחקר פרוספקטיבי ארוך טווח המתוכנן היטב ואשר ישווה את התוצאות ארוכות הטווח של שיטות קיבוע שונות של העדשה המושתלת בעיניים עם פסאודואקספוליאציה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה