עיניים

האם אפשר לטפל במלנומה ממאירה של הקשתית והגוף הסיליארי באמצעות plaque irradiation

Plaque Radiation Therapy For Malignant Melanoma of the Iris and Ciliary Body

Paul T. Finger
Am J Ophthalmol 2001;132:328-335.

מלנומה של הקשתית מאובחנת כאשר היא בגודל קטן ויתכן שזו גם הסיבה לכך שהפוטנציאל של גידול זה לשלוח מטסטזות הינו קטן. לעומתו, מלנומה של הגוף הסיליארי ממוקמת אחורית לקשתית ומוסתרת הן מעין החולה והן מעיני רופאיו. כאשר מלנומה של הגוף הסיליארי נעשית סימפטומטית, הרי זה בגלל התפתחות ירוד סקטוריאלי, התפתחות אסטיגמטיזם הנובע מעיוות העדשה, הסתרת ציר הראיה, או התפתחות גלאוקומה משנית. בדרך כלל מלנומה של הגוף הסיליארי גדולה בהרבה ממלנומה של הקשתית בעת האבחנה והפרוגנוזה למטסטזות גרועה הרבה יותר.
במקרים רבים מלנומות קדמיות מערבות הן את הגוף הסיליארי והן את הקשתית.
הטיפול המקובל במלנומות קדמיות של הגוף הסיליארי והקשתית הינו אירידקטומיה ואירידוציקלקטומיה או אנוקלאציה.
Shields וחבריו תארו 125I plaque שתוכנן במיוחד לצורך טיפול הקרנתי בגידולי קשתית אשר אינם ניתנים להוצאה כירורגית. ב- 93% מתוך 14 חולים ניתן היה להשתלט על הגידול (תוצאות מעקב של 26 חדשים בממוצע).
במחקר הנוכחי טופלו 22 עיניים של 22 חולים עם מלנומה של הגוף הסיליארי והקשתית, באמצעות טיפול הקרנתי עם 103Pd ophthalmic plaqueשהונח על הקרנית. האבחנה נעשתה ע"י הסתכלות ותיעוד של גדילה. המעקב היה בין 9 ל- 117 חדשים (בממוצע 56 חדשים).
לאחר הטיפול ההקרנתי המלנומה פחתה בעובייה (בממוצע ב- 47%) בכל 22 העיניים. באף מקרה לא בוצעה אנוקלאציה משנית. חולה אחד מת ממטסטזות 5 שנים לאחר הטיפול. למרות שה- plaque הונח מקדימה וכיסה חלק מהקרנית, לא ניצפו אפיפורה, איבוד ריסים, או עכירויות קרנית משמעותיות מבחינת הראיה. ב- 71% (ב-15 מתוך 21 עיניים פאקיות) התפתח ירוד. לא נצפה אף מקרה עם מקולופתיה איסכמית או נאווסקולרית. ב-4 עיניים הייתה גלאוקומה לפני הטיפול ובשני עיניים התפתחה גלאוקומה אחרי הטיפול. חדות הראיה לא ירדה יותר משתי שורות ב-20 מתוך 22 העיניים.
מסקנת המחבר הינה שטיפול בהקרנה באמצעות plaque במלנומה קדמית של הגוף הסיליארי והקשתית נותן תוצאות מצוינות של השתלטות מקומית על הגידול ושמירה על הראיה. הסיבוך העיקרי והשכיח הינו התפתחות ירוד משני. לאחר ההקרנה לא נצפו הסיבוכים העשויים להתפתח לאחר ביצוע טכניקות ניתוחיות להסרת הגידול הקדמי, כמו היפרדות רשתית, דימום תוך עייני, זיהום, או אפשרות של tumor seeding.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה