אונקולוגיה

בדיקת PSMA PET/CT עדיפה על בדיקת MRI בקביעת שלב המחלה בחולים עם סרטן ערמונית (JAMA Oncology)

בדיקת PSMA-1007 PET/CT טובה יותר מבדיקת MRI בהערכת שלב המחלה בחולים המופנים להתערבות ניתוח בשל סרטן ערמונית בדרגת סיכון בינונית או גבוהה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לבדיקת PSMA PET/CT אפיניות גבוהה של PSMA, רזולוציה גבוהה עם זמן מחצית חיים ארוך יותר בהשוואה לרדיוליגנדים מסורתיים, לצד הפרשה מינימאלית בשתן. כעת הם השלימו מחקר בשלב 2 שכלל 134 גברים עם סרטן ערמונית בסיכון בינוני או גבוה, אשר הופנו לניתוח בין מרץ 2022 ועד יוני 2023.

המשתתפים במחקר עברו בדיקת PSMA PET/CT ובדיקת MRI במרווח של שבועיים בין הבדיקות, אך לפחות חמישה ימים לפני כריתה רדיקאלית של הערמונית. מבין אלו, 127 (95%) אובחנו עם גידול בקבוצת דרגת גליסון 2 או 3 ו-65 (49%) אובחנו עם חדירה מחוץ לערמונית (T3a או T3b). מרבית החולים (88%) קיבלו ציון של 3 נקודות ומעלה במערכת הדמיה של הערמונית.

התוצא העיקרי היה זיהוי נכון של שלב סרטן ערמונית. התוצאים המשניים כללו זיהוי של הקשרית הדומיננטית, צד הגידול, חדירה מחוץ לקפסולה וחדירה לשלפוחית הזרע.

מהנתונים עולה כי בדיקת PSMA PET/CT זיהו נכונה את שלב הגידול סופי בפתולוגיה ב-45% מהחולים זאת בהשוואה ל-28% מהמקרים עם בדיקת MRI (p=0.003). בנוסף, הבדיקה הייתה טובה יותר בזיהוי הקשרית הדומיננטית (94% לעומת 83%), צד הגידול (64% לעומת 44%) וחדירה מחוץ לקפסולה (75% לעומת 63%), כאשר כל ההבדלים היו מובהקים סטטיסטית.

עם זאת, בדיקות PSMA PET/CT לא היו טובות יותר מ-MRI בזיהוי התפשטות לשלפוחית הזרע (91% לעומת 85%, p=0.07).  בדיקת PSMA PET/CT הדגימה רגישות גבוהה יותר לזיהוי חדירה מחוץ לקפסולה (58% לעומת 33%), חדירה לשלפוחית הזרע (57% לעומת 33%) וגרורות לקשריות לימפה (50% לעומת 25%). עוד דווח כי בדיקות אלו זיהו יותר קשריות בדרגה ומעלה לפי גליסון (29% לעומת 11%) בהשוואה לבדיקת MRI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת PSMA PET/CT טובה יותר מבדיקת MRI לזיהוי מאפיינים בסיכון גבוה של סרטן ערמונית, דוגמת חדירה מחוץ לקפסולה, עוד טרם כריתה רדיקאלית של הערמונית, מאחר ונתונים אלו עשויים להשפיע על הגישה הניתוחית. הם מציינים כי זיהוי נכון של מחלה חד-צדדית או דו-צדדית חשוב לטיפולים חדשים בחולים עם סרטן ערמונית, דוגמת טיפולים ממוקדים.

JAMA Oncology, July 1, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה