אונקולוגיה

מבנים לימפואידים שלישוניים עשויים לנבא את התועלת של טיפול אימונותרפי כנגד סרטן ריאות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Immunotherapy of Cancer)

נוכחות תאים לימפואידים שלישוניים (Tertiary Lymphoid Structures, או TLS) ברקמות גידול עשויה לסייע בזיהוי החולים עם סרטן ריאות מתקדם מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) בהם צפויה התועלת הגדולה ביותר לטיפול ב-Atezolizumab (טיסנטריק), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Immunotherapy of Cancer.

החוקרים מסבירים כי נוכחות תאים לימפואידים שלישוניים ברקמות גידול עשויה להגדיל את הרגישות של המטופל לטיפול אימונותרפי במגוון מחלות ממאירות. לדוגמא, מניתוח נתוני מחקר POPLAR בשלב 2 עלה כי נוכחות תאים לימפואידים שלישוניים נקשר באופן מובהק עם תועלת הישרדותית בחולים שטופלו בעבר ב-Atezolizumab או כימותרפיה.

בניתוח הנתונים הנוכחי החוקרים ביקשו לקבוע אם הקשר נותר על-כנו במסגרת קו-טיפול ראשון כנגד NSCLC מתקדם. הם בחנו דגימות מטופלים ממחקר Impower110, בו נערכה השוואה בין Atezolizumab לעומת כימותרפיה כקו-טיפול ראשון בחולים עם NSCLC גרורתי וביטוי PD-L1 של 1% ומעלה.

בקרב 572 חולים במחקר הראשוני, חציון ההישרדות הכוללת היה ארוך ב-7.1 חודשים בחולים שחולקו באקראי לקבלת Atezolizumab לעומת כימותרפיה (20.2 לעומת 13.1 חודשים; יחס סיכון לתמותה של 0.59, p=0.01).

בניתוח לעומק של הנתונים, פתולוגים בחנו נוכחות צברי לימפואידים צפופים עם מרכב נבט אחד או יותר – קבוצת תאים לימפואידים שלישוניים – או ללא מרכזי נבט. בסיכומו של דבר, 422 מבין 572 החולים נכללו במגדם להערכת החשיבות הפרוגנוסטית של תאים לימפואידים שלישוניים. החוקרים בחנו את ההישרדות הכוללת וכן את ההישרדות ללא-התקדמות לפי תאים לימפואידים שלישוניים.

בזרוע הטיפול ב-Atezolizumab, התועלת ההישרדותית הכוללת הייתה הגדולה ביותר בקבוצת החולים עם עדות לתאים לימפואידים שלישוניים, לאחריה חולים עם צברי לימפואידים אך ללא מרכזי נבט. בתת-קבוצה של חולים עם תאים לימפואידים שלישוניים תועד גם שיפור הישרדותי בהישרדות ללא-התקדמות עם טיפול ב-Atezolizumab, כאשר התועלת הגדולה ביותר תוארה בחולים עם ביטוי PD-L1 בינוני או נמוך (10 חודשים לעומת 6 חודשים; יחס סיכון של 0.44).

החוקרים מדגישים כי מדובר בניתוח משני ורטרוספקטיבי עם גודל מדגם מוגבל ולכן יש לפרש את התוצאות בזהירות ולהשלים מחקרים קליניים אקראיים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Immunotherapy of Cancer

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה