אונקולוגיה

סיכון מוגבר לפגיעה בשמיעה במטופלים ששרדו ממאירות (לידיעה ב-Healio)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב מטופלים ששרדו מחלה ממארת שכיחות גבוהה יותר משמעותית של אובדן שמיעה מוכח בבדיקת שמיעה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

בקרב מטופלים ששרדו ממאירות סיכון מוגבר להתפתחות אובדן שמיעה – עקב גיל מתקדם והשפעות ארוכות טווח של טיפול קודם, כולל כימותרפיה וקרינה – אך ישנן עדויות מוגבלות באשר לשיעורי הימצאות אובדן שמיעה בקרב מטופלים ששרדו ממאירות בארצות הברית.

החוקרים השלימו מחקר חתך להערכת שיעורי הימצאות אובדן שמיעה סובייקטיבי ואובייקטיבי באמצעות בדיקת שמיעה בקרב מטופלים ששרדו ממאירות ובאוכלוסייה הכללית.

מדגם המחקר כלל 9,337 מבוגרים (גיל חציוני של 47.4 שנים; 51.2% נשים) שהשלימו בדיקת שמיעה והשיבו לשאלון אודות תפקודי השמיעה במסגרת סקר NHANES (או National Health and Nutrition Examination Survey) לשנים 2011-2012, 2015-2016 ו-2017 עד מרץ 2020. מבין המשתתפים במחקר, 848 (10.3%) היו מבוגרים ששרדו מחלה ממארת.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי הימצאות משוקללים של אובדן שמיעה סובייקטיבי ואובדן שמיעה סובייקטיבי.

בקרב מטופלים ששרדו ממאירות תועדו שיעורים גבוהים יותר של הפרעות שמיעה (יחס סיכויים מתוקן של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.84), טנטון (יחס סיכויים מתוקן של 1.28, רווח בר-סמך 95% של 0.94-1.74), אובדן שמיעה בתדר-דיבור (יחס סיכויים מתוקן של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.85) ואובדן שמיעה בתדר גבוה (יחס סיכויים מתוקן של 1.74, רווח בר-סמך 95% של 1.29-2.34) לעומת האוכלוסייה הכללית.

מחצית מהמבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה עם היסטוריה של ממאירות סבלו מהפרעות שמיעה; ב-63% מאלו ששרדו ממאירות תועדה ירידה בשמיעה בתדר גבוה מאושרת בבדיקת שמיעה, שיעור גבוה פי 1.74 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

באמצעות כלי סובייקטיבי להערכת אובדן שמיעה ושאלות אודות הפרעות בשמיעה ו/או טנטון בבדיקות סקר לאובדן שמיעה, השטח המתוקן לגיל ומין מתחת לעקומה עמד על 0.88 לזיהוי אובדן שמיעה בתדר-דיבור ועל 0.90 לזיהוי אובדן שמיעה בתדר גבוה.

ממצאי המחקר מעידים כי בקרב מטופלים ששרדו ממאירות שיעורים גבוהים יותר משמעותית של אובדן שמיעה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כאשר בדיקות סקר הכוללות שתי שאלות אודות הפרעות שמיעה בכלל או טנטון, מסייעים בזיהוי מדויק שלו חולים עם אובדן שמיעה מוכח בבדיקת שמיעה.

לידיעה ב-Healio

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה