אונקולוגיה

בדיקת MRI עשויה לסייע בזיהוי חולים עם ממאירות רקטאלית בהם ניתן לוותר על טיפול כימו-קרינתי (J Clin Oncol)

טיפול כימו-קרינתי לפני ניתוח בחולים עם סרטן רקטאלי בשלב II-III להפחתת הסיכון להישנות אזורית-מקומית, אך קיים חשש בקרב אונקולוגים כי גישה זו עשויה להוביל לטיפול-יתר. במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בדיקת MRI עשויה לסייע בזיהוי חולים עם סרטן הרקטום בהם ניתן לוותר בבטחה על טיפול כימו-קרינתי.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים אם ניתן להגביל את השימוש בטיפול כימו-קרינתי לחולים עם סרטן רקטאלי בסיכון גבוה להישנות אזורית-מקומית, ללא פגיעה בסיכויי התגובה לטיפול.

המחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי, כלל חולים עם סרטן רקטום (T2-4 עם או ללא פיזור לקשריות לימפה, ללא פיזור מרוחק) אשר סווגו על-פי המרחק המינימאלי בין הגידול, קשריות לימפה חשודות או משקעי גידול ובין הפציה המזו-רקטאלית. בחולים עם מרחק של מעל 1 מ”מ הושלם מראש ניתוח TME (או Total Mesorectal Excision; קבוצה בסיכון נמוך), בעוד שבאלו עם מרחק של עד 1 מ”מ ו/או גידול T4 או T3 בשליש התחתון של הרקטום הושלם טיפול כימו-קרינתי ולאחריו ניתוח TME (קבוצה בסיכון גבוה).

התוצא העיקרי היה שיעורי הישנות אזורית-מקומית לאחר חמש שנים.

מבין 1,099 חולים שנכללו במחקר, 884 חולים (80.4%) טופלו בהתאם לפרוטוקול, כאשר 530 חולים (60%) עברו ניתוח מיידי ו-354 חולים (40%) השלימו טיפול כימו-קרינתי ולאחריו ניתוח.

מניתוח קפלן-מאייר עלה כי שיעורי הישנות אזורית-מקומית לאחר חמש שנים עמדו על 4.1% בחולים שטופלו לפי פרוטוקול זה, 2.9% לאחר ניתוח מיידי ועל 5.7% לאחר טיפול כימו-קרינתי קדם-ניתוחי והתערבות ניתוחית לאחר מכן. שיעורי הופעת גרורות מרוחקות לאחר חמש שנים עמדו על 15.9% ו-30.5%, בהתאמה.

בניתוח לפי תת-קבוצה של 570 חולים עם גידול בשליש התחתון והאמצעי, 257 חולים היו בדרגת סיכון נמוך ושיעורי הישנות אזורית-מקומית לאחר חמש שנים בקבוצה זו עמדו על 3.8% לאחר ניתוח ציידי.  ב-271 חולים בדרגת סיכון גבוהה תועדו שיעורי הישנות אזורית-מקומית של 5.9% ושיעורי הופעת גרורות של 34.5%; שיעורי ההישרדות ללא-מחלה ושיעורי ההישרדות הכוללים היו הגרועים ביותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהגבלת השימוש בטיפול כימו-קרינתי קדם-ניתוחי לחולים בדרגת סיכון גבוהה, כאשר ניתן לוותר על טיפול זה באלו המוגדרים בדרגת סיכון נמוכה.

J Clin Oncol, June 19, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה