אונקולוגיה

טיפול חדשני בסרטנים גניקולוגיים והקשר לפגיעה עינית (2023 Annual Meeting on Women’s Cancer)

במהלך המפגש השנתי של האגודה לגינקולוגיה אונקולוגית, דנו בטכנולוגיה החדשה המכונה צימוד נוגדן-תרופה (ADC - Antibody–drug conjugates) ובתופעת הלוואי העינית הנובעת ממנה

במהלך המפגש השנתי של האגודה לגינקולוגיה אונקולוגית, דנו בטכנולוגיה החדשה המכונה צימוד נוגדן-תרופה (ADC – Antibody–drug conjugates) ובתופעת הלוואי העינית הנובעת ממנה. קולין בוהננקמפ, רוקחת קלינית ממערכת הבריאות של אוניברסיטת קנזס, אמרה כי “הרופאים חייבים להיות מודעים לתופעות הלוואי העיניות כתוצאה מהטיפול, וללמוד כיצד לנטר ולנהל ביעילות את המטופלות שסובלות מהן”.

כיום, קיימים טיפולים מועטים עבור מטופלות עם סרטן גינקולוגי מתקדם או חוזר, ולכן ADCs, אשר מציעים טיפולים ממוקדים, המספקים חומרים ציטוטוקסיים ישירות לגידול, מהווים אופציה טיפולית חדשה יחסית. בוהננקמפ הסבירה כי “המטען הציטוטוקסי אינו כימותרפיה סטנדרטית, אלא מדובר בחומר רעיל מאוד שאם יינתן לבדו יהיה קטלני”.

ב-18 החודשים האחרונים, ה-FDA אישר שני טיפולים חדשים מסוג ADCs עבור סרטן גינקולוגי. הטיפול הראשון, שאושר בספטמבר 2021, היה Tivdak (tisotumab vedotin-tftv), נוגדן המיועד למטופלות עם סרטן צוואר הרחם חוזר או גרורתי שלא הגיב לטיפול כימותרפי. שנה לאחר מכן, בנובמבר 2022, אושר הטיפול השני שנקרא Elahere (mirvetuximab soravtansine), נוגדן המיועד לטיפול בגידולים המאופיינים בביטוי גבוה של Folate receptor alpha, אשר ממוקמים בשחלה, בחצוצרה או בצפק.

במחקר הקליני, innovaTV 204, נמצא כי במעקב חציוני של 10 חודשים, 24 מטופלות נהנו מתגובה אובייקטיבית ואף שבעה הגיבו באופן מלא. שיעור השרידות ל-6 חודשים היה 79% עם שיעור שרידות כללי חציוני של 12.1 חודשים וזמן חציוני לתגובה של 1.4 חודשים. תופעות הלוואי השכיחות בעקבות הטיפול כללו התקרחות, דימום, עייפות, בחילות, נוירופתיה היקפית ותופעות לוואי עיניות ובהן דלקת בלחמית, יובש בעיניים, קרטיטיס ושינויים בראייה, עם מקרים נדירים של כיב בקרנית ואובדן ראייה חמור. “תופעות הלוואי העיניות שכיחות בשני הטיפולים הללו, ולכן יש צורך בתקשורת הדוקה בין האונקולוגים לבים רופאי העיניים”, אמרה בוהננקמפ.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה