אונקולוגיה

יחס נויטורפילים:לימפוציטים עשוי לסייע בזיהוי נשים עם סרטן שד בסיכון גבוה לפגיעה לבבית משנית לאנתרציקלינים (Clin Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Cardiology מדווחים חוקרים מישראל על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי יחס נויטרופילים:לימפוציטים גבוה הינו סמן מוקדם לרעילות לבבית בנשים עם סרטן שד תחת טיפול באנתרציקלינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רעילות לבבית, המוגדרת כהפרעה בתפקוד חדר שמאל, הינה תופעת לוואי משמעותית של טיפול באנתרציקלינים. קיים צורך בסמן פשוט מוקדם לזיהוי נשים בסיכון מוגבר לפגיעה לבבית. מחקרים קודמים מצאו כי יחס נויטרופילים:לימפוציטים מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר של חולי סרטן; עם זאת, חשיבות מדד זה בניבוי התפתחות רעילות לבבית אינה ידועה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם יחס נויטרופילים:לימפוציטים גבוה במהלך טיפול באנתרציקלינים מנבא התפתחות רעילות לבבית, כפי שנקבע לפי ירידה יחסית של 10% ומעלה במדד LV-GLS (או LV Global Longitudinal Strain).

החוקרים התבססו על נתונים שנאספו באופן פרוספקטיבי כחלק ממרשם Israel Cardio-Oncology Registry. הם זיהו 74 נשים עם סרטן שד, אשר היו מיועדות לטיפול באנתרציקלינים וחישבו את יחס נויטרופילים:לימפוציטים בתחילת הדרך ובמהלך טיפול באנתרציקלינים. כל הנשים השלימו סדרת בדיקות אקו-לב בתחילת המחקר ולאחר השלמת טיפול אנתרציקלינים.

מהנתונים עולה כי יחס נויטרופילים:לימפוציטים של 2.58 ומעלה במהלך טיפול באנתרציקלינים היה הערך המנבא הטוב ביותר להידרדרות LV GLS. ירידה יחסית של 10% ומעלה במדד LV GLS הייתה נפוצה יותר משמעותית בקרב נשים עם יחס נויטרופילים:לימפוציטים גבוה (50% לעומת 20%, p=0.009). יחס נויטרופילים:לימפוציטים של 2.58 ומעלה במהלך טיפול באנתרציקלינים לווה בסיכון גבוה פי ארבע לירידה במדד LV GLS (יחס סיכויים של 4.63, רווח בר-סמך 95% של 1.29-16.5), כאשר כל עליה של נקודה אחת ביחס נויטרופילים:לימפוציטים לוותה בעליה של 15% בסיכון לפגיעה הלבבית (יחס סיכויים של 1.15, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.32).

ממצאי המחקר מעידים כי יחס נויטרופילים:לימפוציטים גבוה במהלך טיפול באנתרציקלינים מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות הפרעה בתפקוד חדר שמאל. החוקרים קוראים לשקול מעקב אחר יחס נויטרופילים:לימפוציטים כאמצעי להערכת הסיכון לפגיעה לבבית על-רקע הטיפול האונקולוגי.

Clin Cardiol, Jan 20, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה