אונקולוגיה

מדד הדמייתי חדש מסייע בניבוי התועלת של טיפול כימותרפי בחולים עם ממאירות חלל הפה והלוע (מתוך אתר SSRN)

מנתונים חדשים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר SSRN עולה כי מדד הדמייתי חדש, הכולל שבעה מאפיינים בבדיקות הדמיה, עשוי לסייע בזיהוי חולים עם ממאירות קשקשית של חלל הפה והלוע על-רקע זיהום בנגיף הפפילומה האנושי בהם צפויה תועלת לטיפול כימותרפי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול כימו-קרינתי מהווה את הטיפול הסטנדרטי במקרים של ממאירות קשקשית של חלל הפה והלוע על-רקע זיהום בנגיף הפפילומה האנושי, אך לא בכל החולים צפויה תועלת לטיפול כימותרפי, בפרט באלו עם מחלה בשלב מוקדם.

החוקרים פיתחו מדד הדמייתי לניבוי התגובה לטיפול כימותרפי בחולים עם מחלה בשלב I ו-II.  הם בחנו את סריקות CT של הראש והצוואר של 60 חולים עם מחלה לא-גרורתית בשלב I ו-II אשר טופלו בקרינה בלבד, במטרה לזהות מאפיינים הדמייתיים המנבאים הישרדות.

שבעה מאפיינים הדמייתיים זוהו ושולבו במדד הסיכון, כולל מדד אחד להערכת הטרוגניות בתוך הגידול הראשוני ושישה מאפיינים שהתמקדו בהטרוגניות סביב הגידול.

יכולת החיזוי של המדד נבחנה ב-431 חולים עם מחלה לא-גרורתית בשלב I ו-II ובשני מדגמי ולידציה – אלו שטופלו בקרינה בלבד או בקרינה עם כימותרפיה. חציון מדד סיכון במדגם הפיתוח של 1.04- שימש לסיווג החולים למדד סיכון נמוך וגבוה.

מהנתונים עולה כי טיפול כימותרפי לווה בשיפור הישרדות כוללת בחולים עם מדדי סיכון גבוהים בשני מדגמי הוולידציה – קרינה בלבד (יחס סיכון של 4.47, p=0.002) או קרינה עם כימותרפיה (יחס סיכון של 2.99, p=0.04).

טיפול כימותרפי לא השפיע על ההישרדות הכוללת של חולים עם מדדי סיכון נמוכים בזרוע טיפול קרינתי בלבד (יחס סיכון של 2.56, p=0.136) או במדגם קרינה עם כימותרפיה (יחס סיכון של 0.28, p=0.135).

החוקרים כותבים כי במידה וממצאים אלו יאושרו במחקרים פרספקטיביים נוספים, אזי מדד זה עשוי לשמש ככלי עזר לזיהוי חולים בהם ניתן לוותר על הטיפול הכימותרפי ולהשלים טיפול קרינתי בלבד.

מתוך אתר SSRN

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה