אונקולוגיה

בדיקת קולונוסקופיה תקינה מנבאת סיכון נמוך להתפתחות נגעים מתקדמים במעי גס ורקטום לאורך עשור (JAMA Internal Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על שכיחות נמוכה של נגעים מתקדמים במעי גס ורקטום בבדיקות קולונוסקופיה שנערכה לפחות עשר שנים לאחר בדיקת קולונוסקופיה תקינה, בפרט בנשים מתחת לגיל 75 שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקות סקר קולונוסקופיה הוכחו כמפחיתות היארעות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה הודות לזיהוי מוקדם והסרת נגעים טרום-ממאירים. עם זאת, העדויות באשר למרווח האופטימאלי בין בדיקות הסקר הן מוגבלות.

במחקר החתך בחנו החוקרים את שיעורי הימצאות נגעים מתקדמים במעי גס ורקטום לאחר לפחות 10 שנים מבדיקת קולונוסקופיה שלילית בקרב 120,298 משתתפים בגילאי 65 שנים ומעלה (60.1% נשים) ממאגר German Screening Colonoscopy Registry.  הם השוו את הממצאים ממדגם זה אל מול כל בדיקות סקר קולונוסקופיה שנערכו באוכלוסייה בגיל דומה בגרמניה (1.25 מיליון משתתפים) בין ינואר 2013 ועד דצמבר 2019.

מהנתונים עלה כי שיעורי הימצאות נגעים מתקדמים במעי גס ורקטום לאחר 10 שנים עמדו על 3.6% בקרב נשים ועל 5.2% בקרב גברים, עם עליה ל-4.6% ו-6.6% במרווחים של 14 שנים ומעלה, לעומת 7.1% ו-11.6% בכלל בדיקות סקר קולונוסקופיה. שיעור הזיהוי הכולל של ממאירויות נע בין 0.2% ועד 0.9% בקרב אלו שעברו קולונוסקופיה חוזרת ובין 0.6% ו-3% בכלל בדיקות קולונוסקופיה.

מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי שיעורי ההימצאות המתוקננים של ממאירויות ונגעים מתקדמים במעי גס ורקטום היו נמוכים יותר בבדיקות קולונוסקופיה חוזרות לאחר לפחות עשור מבדיקת קולונוסקופיה שלילית בנשים לעומת גברים ובהשוואת משתתפים צעירים יותר לעומת מבוגרים יותר (שיעורי הימצאות מתוקננים של ממאירויות של 0.22-0.38 בנשים לעומת 0.15-0.24 בגברים ושיעורי הימצאות מתוקננים של נגעים מתקדמים במעי גס ורקטום של 0.49-0.62 בנשים לעומת 0.50-0.65 בגברים). החוקרים מדווחים כי שיעורים אלו היו הרבה יותר נמוכים בהשוואה לכלל בדיקות סקר קולונוסקופיה.

ממצאי המחקר מעידים על שיעורי הימצאות נמוכים ולאורך זמן של נגעים מתקדמים במעי גס ורקטום של כ-6-7% בגברים וכ-4-5% בנשים גם הרבה מעבר לעשר שנים לאחר בדיקת קולונוסקופיה תקינה. השכיחות של נגעים מתקדמים הייתה באופן עקבי גבוהה יותר בלפחות 40% בגברים לעומת נשים, ללא תלות במרווח הזמן בין הבדיקות וההבדל בין המינים היה הבולט ביותר בגילאים צעירים יותר.

JAMA Internal Medicine, Jan 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה