אונקולוגיה

שינויי אורחות חיים עשויים להפחית את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (Am J Gastroenterol)

הליכה פעילות גופנית

שינויים בהרגלי עישון, שתיית אלכוהול, משקל גוף ופעילות גופנית עשויים להשפיע על הסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קורלציה בין ממאירות בכלל ובין אורחות חיים לא-בריאים. הם גם הצביעו על קשר בין עליה במשקל וסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום וסיכון מופחת עם הפסקת עישון.

במחקר הנוכחי אספו החוקרים נתונים אודות 295,865 משתתפים במדגם ERIC (או European Prospective Investigation into Cancer) שהיו במעקב לאורך חציון של 7.8 שנים. המשתתפים היו ברובם בגילאי 35-70 שנים והתגוררו בדנמרק, צרפת, גרמניה, יוון, איטליה, הולנד, נורבגיה, ספרד, שבדיה ובריטניה.

החוקרים חישבו את מדד HLI (או Healthy Lifestyle Index) על-בסיס הרגלי עישון, צריכת אלכוהול, מדד מסת גוף ופעילות גופנית. חציון מרווח הזמן מתחילת המחקר ועד להשלמת השאלון עמד על 5.7 שנים.

בתחילת המחקר, מדד HLI הממוצע עמד על 10.04 נקודות ולאורך המעקב ירד מעט ל-9.95 נקודות.

בגברים תועדו שינויים חיוביים יותר מנשים והקשר בין מדד HLI והסיכון לסרטן מעי גס ורקטום היה מובהק סטטיסטית רק בקרב גברים. בשורה התחתונה, כל עליה של נקודה אחת במדד HLI לוותה בירידה של 3% בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

כאשר מדד HLI סווג לשלישונים, שיפור מאורח חיים לא-בריא (ציון של 0-9 נקודות) לאורח חיים בריא (ציון של 12-16 נקודות) לווה בסיכון נמוך ב-23% לסרטן מעי גס ורקטום, בהשוואה למקרים בהם לא חל שינוי במדד HLI. בדומה, ירידה מאורח חיים בריא לאורח חיים לא-בריא לוותה בעליה של 34% בסיכון הנ”ל.

שינויים בציון שניתן למדד מסת הגוף מתחילת המחקר הצביעו על מגמה של קשר עם הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום. הפחתת צריכת אלכוהול נקשרה בקשר מובהק סטטיסטית עם הפחתת הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בקרב משתתפים עד גיל 55 שנים. הגברת פעילות גופנית לוותה בסיכון מופחת משמעותית לסרטן מעי גס פרוקסימאלי, בעיקר בקרב צעירים.

מנגד, הפחתת עישון לוותה בעליה בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום. החוקרים מציינים כי קורלציה זו עשויה לנבוע מסיבתיות הפוכה, כאשר ייתכן וחולים הפסיקו לעשן בשל תסמינים מוקדמים של סרטן מעי גס ורקטום. לעישון הייתה השפעה שולית בלבד על ציון HLI במחקר מאחר חלק קטן מהמשתתפים שינו את הרגלי העישון.

החוקרים מציינים כי המידע אודות הרגלי התזונה נאסף רק בתחילת המחקר ולכן לא ניתן לקחת בחשבון שינויים בדפוסי התזונה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור הממצאים שעלו מהמחקר הנוכחי.

 

Am J Gastroenterol. Published online December 2, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה