אונקולוגיה

טיפול במעכבי בקרה חיסונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים (J Clin Oncol)

אירועים קרדיווסקולאריים במהלך ולאחר טיפול במעכבי בקרה חיסונית נפוצים יותר מכפי שסברו בעבר, כאשר הסיכון לאירועים אלו גבוה במיוחד בחולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי בקרה חיסונית עלולים לגרום נדירים למיוקרדיטיס על-רקע חיסוני. עם זאת, ההיארעות האמיתית של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר טיפול במעכבי בקרה חיסונית אינו מובן היטב, בעיקר מאחר ולעיתים רחוקות מחקרים קליניים מדווחים על תופעות לוואי מאוחרות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי ההיארעות וגורמי הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים במדגם עולם-אמיתי של חולים שטופלו במעכבי בקרה חיסונית ולהשוות את שיעורי ההיארעות בין חולי סרטן שלא קיבלו טיפול במעכבי בקרה חיסונית ואוכלוסיית ביקורת.

מדגם המחקר כלל 672 חולים שטופלו במעכבי בקרה חיסונית. תוצא הסיום העיקרי כלל אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, משלב של תסמונת כלילית חדה, אי-ספיקת לב, אירוע מוחי והתקף איסכמי חולף. תוצאים משניים כללו תסמונת כלילית חדה ואי-ספיקת לב בנפרד. שיעורי ההיארעות נבחנו בין הקבוצות לאחר התאמה לפי גיל, מין, היסטוריה של מחלות לב וכלי דם וסוג ממאירות.

שיעורי היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עמדו על 10.3% במהלך חציון מעקב של 13 חודשים.

מניתוח רב-משתני עלה כי היסטוריה של אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 2.27, p=0.043) ומחלת מסתם לב (יחס סיכון של 3.01, p=0.041) נותרו קשורים בקשר מובהק סטטיסטית עם הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

שיעורי ההיארעות המצטברים היו גבוהים יותר משמעותית בקרב מטופלים במעכבי בקרה חיסונית, בהשוואה לחולי סרטן שלא נחשפו למעכבי בקרה חיסונית ובהשוואה לאוכלוסיות ביקורת, בעיקר משנית לסיכון גבוה יותר לאירועי אי-ספיקת לב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול במעכבי בקרה חיסונית מלווה בשיעורי היארעות גבוהים יותר משמעותית של אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בפרט בחולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם.

 

J Clin Oncol, Oct 10, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה