אונקולוגיה

כוויות שמש בילדות מעלות את הסיכון למלנומה וממאירות תאי קשקש של העור בגיל מבוגר (JAMA Dermatol)

כוויות שמש בגיל צעיר מלוות בסיכון מוגבר להתפתחות מלנומה או קרצינומה של תאי קשקש של העור בגיל מבוגר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, אין מחקרים קודמים להערכת ההשפעה של כוויות שמש במהלך החיים על הסיכון לסרטן העור. הם השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה וזיהו את המגמות לאורך החיים של כוויות שמש במטרה לקבוע אם דפוסי התנהגות שונים עשויים להשפיע על הסיכון להתפתחות מלנומה של העור וקרצינומה של תאי קשקש של העור.

מדגם המחקר כלל משתתפים ממחקר Norwegian Women and Cancer Study, כאשר החוקרים אספו נתונים בין השנים 1991 עד 2018 ושאלונים חולקו כל 5-7 שנים בין 1991 ו-2007.

במסגרת המחקר נבחנו גורמי פיגמנטציה, חופשות שיזוף ושימוש במיטות שיזוף, לצד תדירות כוויות שמש מהילדות ועד גיל הבגרות.

החוקרים אספו נתוני שאלונים מ-169,768 נשים בגילאי 31 עד 70 שנים אשר כללו מידע אודות כוויות שמש. הם סיווגו את תדירות כוויות שמש לאורך החיים לחמש קבוצות מדרגה נמוכה לגבוהה, או להיפך.

משך המעקב הממוצע עמד על 14.3-19.5 שנים ובתקופה זו 1,252 עד 1,774 נשים אובחנו עם מלנומה ראשונית, כאשר 739 עד 871 נשים אובחנו עם קרצינומה של תאי קשקש של העור.

בהשוואה לאלו עם חשיפה מעטה לכוויות שמש ויציבה מהילדות עד הבגרות, באלו שדיווחו על חשיפה גבוהה לכוויות שמש מהילדות עד לבגרות תועד סיכון גבוה יותר למלנומה (יחס סיכון של 1.5, רווח בר-סמך 95% של 1.28-1.75) וקרצינומה של תאי קשקש (יחס סיכון של 1.51, רווח בר-סמך 95% של 1.22-1.87). בהשוואה דומה בין אלו עם חשיפה מעטה לכוויות שמש מילדות עד בגרות, אלו עד גיל 39 שנים עם חשיפה רבה לכוויות שמש בילדות וחשיפה מעטה בהמשך החיים גם תועד סיכון מוגבר למלנומה (יחס סיכון של 1.44, רווח בר-סמך 95% של 1.2-1.73) וקרצינומה של תאי קשקש (יחס סיכון של 1.47, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.91).

מגמות אחרות של חשיפה לשמש מהילדות עד לבגרות לא הדגימו השפעה משמעותית סטטיסטית על הסיכון לממאירות.

ממצאי המחקר מעידים כי כוויות שמש בילדות הן התורם המשמעותי ביותר לסיכון למלנומה בשלב מאוחר יותר בחיים ולכן חשוב מאוד לנקוט אמצעי הגנה מפני כוויות שמש בגיל צעיר. עוד עולה מהנתונים כי חשיפה רבה לכוויות שמש לאורך החיים גם כן מעלה את הסיכון לסרטן העור. לאור זאת, תוצאות המחקר מדגישות את חשיבות הימנעות מהשמש, שהות בצל, שימוש בביגוד מגן וקרם הגנה מפני השמש.

 

JAMA Dermatol, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה