אונקולוגיה

חשיפה בתזונה לאקרילאמיד מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד (Am J Clin Nutr)

 במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר חיובי בין חשיפה בתזונה לאקרילאמיד ובין הסיכון לסרטן שד, בעיקר בנשים לפני-מנופאוזה.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אקרילאמיד מסווג כקרצינוגן אפשרי בבני אדם ע”י ה-International Agency for Research on Cancer, אך ישנן עדויות אפידמיולוגיות מוגבלות באשר לקרצינוגניות של אקרילאמיד שמקורו במזון. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין אקרילאמיד בתזונה ובין הסיכון לסרטן שד במדגם NutriNet-Sante, תוך תקנון למצב מנופאוזה וסטטוס קולטנים להורמונים.

 מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל 80,597 נשים מצרפת (גיל ממוצע של 40.8 שנים), אשר היו במעקב לאורך תקופה ממוצעת של 8.8 שנים. צריכת אקרילאמיד בתזונה נקבעה על-בסיס דיווחים תזונתיים לאורך 24 שעות, אשר נבחנו אל מול מאגר נתונים מקיף של הרכב מוצרי מזון. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין צריכת אקרילאמיד ובין הסיכון לסרטן שד בכלל הנשים, בנשים לפני-מנופאוזה ובאלו לאחר-מנופאוזה, תוך תקנון לגורמי סיכון ידועים (כולל מאפיינים סוציו-דמוגרפיים, אנתרופומטריים, אורחות חיים, היסטוריה רפואית וגורמים תזונתיים).

 הצריכה התזונתית הממוצעת של אקרילאמיד עמדה על 30.1 מיקרוגרם/יום, כאשר מוצרי המזון העיקריים כללו קפה, צ’יפס ומטוגנים מתפוחי אדמה, מאפים, עוגות ולחם.

 לאורך המעקב תועדו 1,016 מקרים חדשים של סרטן שד, כולל 431 מקרים בנשים לפני-מנופאוזה ו-585 מקרים בנשים לאחר-מנופאוזה.

 ניתוח סטטיסטי הצביע על קשר חיובי בעל מובהקות סטטיסטית גבולית בין חשיפה לאקרילאמיד בתזונה ובין הסיכון לסרטן שד בכלל הנשים (יחס סיכון בהשוואת רבעון רביעי לראשון של 1.21, רווח בר-סמך 95% של 1.00-1.47), עם קשר חיובי מובהק סטטיסטית בין חשיפה לאקרילאמיד בתזונה ובין הסיכון לסרטן שד בנשים לפני-מנופאוזה (יחס סיכון בהשוואת רבעון רביעי לראשון של 1.40, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.88(.

 מניתוח הנתונים לפני סטטוס הקולטנים להורמונים עלה קשר חיובי בין חשיפה לאקרילאמיד בתזונה ובין הסיכון לסרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן בכלל הנשים ובנשים לפני-מנופאוזה. עם זאת, לא תועד קשר בין חשיפה לאקרילאמיד בתזונה ובין הסיכון לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים במאמצים להפחתת תכולת אקרילאמיד במוצרי מזון.

 

Am J Clin Nutr, Sep 2, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה