אונקולוגיה

טיפול כימותרפי המבוסס על טקסנים מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים עיניים (JAMA Ophthalmol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים תחת טיפול כימותרפי המבוסס על טקסנים ייתכן סיכון מוגבר להתפתחות דמעת, נוירופתיה אופטית ובצקת מקולארית ציסטואידית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בתרופות כימותרפיות מבוססות-טקסנים (Docetaxel ו-Paclitaxel) הוכח כטיפול העשוי לשפר את הישרדות נשים עם סרטן שד, שחלות ורחם. עם זאת, סיבוכים עיניים, בפרט דמעת, נוירופתיה אופטית ובצקת מקולארית ציסטואידית, דווחו בספרות הרפואית. כעת ביקשו החוקרים לכמת את שיעורי היארעות אירועים חריגים אלו בקרב נשים שנטלו טיפול זה.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר IQVIA PharMetrics Plus, הכולל מידע אודות למעלה מ-150 מיליון מטופלים. הם זיהו נשים שהחלו טיפול חדש בטקסנים וכן נשים שהחלו טיפול בטמוקסיפן, אשר שימשו כקבוצת ביקורת.

בקרב מטופלות בטקסנים תועדו שיעורי היארעות גבוהים פי שבע של דמעת, בהשוואה למטופלות בטמוקסיפן (55.6 מקרים ל-10,000 שנות-אדם, לעומת 7.9 מקרים ל-10,000 שנות-אדם), כמו גם עליה של כמעט פי תשע בהיארעות נוירופתיה אופטית (10.6 מקרים ל-10,000 שנות-אדם לעומת 1.2 מקרים ל-10,000 שנות-אדם) והיארעות גבוהה כפליים של בצקת מקולארית ציסטואידית (34.8 מקרים ל-10,000 שנות-אדם לעומת 16.8 מקרים ל-10,000 שנות-אדם).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לסיבוכים עיניים בחולים תחת טיפול כימותרפי בטקסנים. הם קוראים לאונקולוגים ולרופאי עיניים להיות מודעים לתופעות לוואי אלו של הטיפול האונקולוגי כאשר מייעצים למטופלים אודות השלכות הטיפול. אבחנה מוקדמת עשויה לסייע בשיפור תוצאות אירועים אלו ואיכות החיים של החולים.

JAMA Ophthalmol, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה