אונקולוגיה

טיפול ב-Spironolactone אינו צפוי להביא לעליה בסיכון למחלות ממאירות (JAMA Dematol)

הטיפול ב- Spironolactone(אלדקטון) נושא אזהרה מטעם מנהל המזון והתרופות האמריקאי בנוגע לאפשרות לעליה בסיכון להתפתחות גידולים. עם זאת, מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי הטיפול התרופתי אינו מלווה בעליה מובהקת סטטיסטית בסיכון למספר מחלות ממאירות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהטיפול ב- Spironolactone אושר במקור לטיפול באי-ספיקת לב, יתר לחץ דם ובצקת, התרופה משמשת מחוץ להתוויות לטיפול באקנה, הידראדניטיס, אלופציה אנדרוגנית ושיעור יתר.  כעת הם השלימו סקירה שכללה חיפוש במאגרי PubMed, Cochrane Library, Embase ו-Web of Science לקביעת הסיכון לממאירויות בקרב מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה אשר טופלו אי-פעם ב- Spironolactone. דגש מיוחד ניתן לסיכון לסרטן שד וסרטן ערמונית.

החוקרים אספו נתונים אודות למעלה מ-4.5 מיליון משתתפים (גיל ממוצע של 62.6-72 שנים) משבעה מחקרים. גדלי המדגמים נעו בין 18,035 ועד 2.3 מיליון משתתפים.

מהתוצאות עולה כי אין קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול ב- Spironolactone ובין הסיכון לסרטן שד (סיכון יחסי של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.22). עם זאת, החוקרים מציינים כי דרגת הודאות באשר לממצאים הייתה נמוכה מאוד.

בעוד שדרגת הוודאות באשר לשימוש ב- Spironolactone והסיכון לסרטן ערמונית הייתה גם כן נמוכה מאוד, החוקרים זיהו סיכון מופחת לממאירות בקבוצה זו (סיכון יחסי של 0.79; רווח בר-סמך 95% של 0.68-0.9).

באשר לממאירויות אחרות, התוצאות לא תמכו בקשר בין טיפול ב- Spironolactone ובין הסיכון למספר ממאירויות, כולל סרטן שחלות (סיכון יחסי של 1.52, רווח בר-סמך 95% של 0.84-2.2) וסרטן שלפוחית שתן (סיכון יחסי של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.71-1.07). דרגת הודאות של העדויות באשר לסיכון לשתי ממאירויות אלו הייתה גם כן נמוכה מאוד.

עוד עולה מהנתונים כי הטיפול ב- Spironolactone אינו מלווה בעליה בסיכון לסרטן כליות (סיכון יחסי של 0.96, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.07), סרטן קיבה (סיכון יחסי של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 0.8-1.24) וסרטן וושט (סיכון יחסי של 1.09, רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.27), כאשר דרגת העדויות הייתה נמוכה.

הסקירה השיטתית ומטה האנליזה הנוכחית מספקת נתונים התומכים בבטיחות הטיפול ב- Spironolactone ומעידות כי הטיפול אינו צפוי להביא לעליה בסיכון לממאירויות שונות.

JAMA Dermatol 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ארבעה מכל עשרה אנשים ברחבי העולם סובלים מסבוריאה דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    ארבעה מכל עשרה אנשים ברחבי העולם סובלים מסבוריאה דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי סבוריאה דרמטיטיס (Seborrheic Dermatitis) פוגעת בכ-4% מכלל האוכלוסייה, עם הבדלים משמעותיים בין קבוצות גיל, אוכלוסיות ואזורים שונים, עם שכיחות גבוהה יותר במבוגרים לעומת ילדים. החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה 121 מחקרים עם למעלה מ-1.2 מיליון מטופלים עם אבחנה של סבוריאה דרמטיטיס על-ידי רופא. המחקרים שנכללו בסקירה הנרחבת […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    בתינוקות שנולדו במועד וללא חום עם שלפוחיות או פוסטולות קיים סיכון נמוך מאוד לזיהומים מסכני-חיים לאחר שלילת אבחנה אפשרית של זיהום בנגיף HSV (או Herpes Simplex Virus), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics. החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של תינוקות בגיל עד 60 ימים עבורם הוזמן ייעוץ רופא עור בשישה מרכזים […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה