אונקולוגיה

שכיחות גבוהה של ממאירויות שניות בקרב מטופלים ששרדו ממאירות בילדות (JAMA Pediatrics)

בקרב מטופלים עם היסטוריה של ממאירות בילדות קיים סיכון גבוה באופן דרמטי לסרטן שד וממאירויות משניות אחרות, בפרט במקרים בהם ניתן טיפול כימותרפי וקרינתי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics.

החוקרים אספו נתונים אודות 14,358 משתתפים עם היסטוריה של ממאירות בילדות במחקר North American Childhood Cancer Survivor Study, אשר אובחנו לראשונה בין 1970-1986 בקנדה וארצות הברית ושרדו לפחות חמש שנים. מבין אלו, 271 נשים פיתחו בשלב מאוחר יותר סרטן שד, בגיל חציוני של 39 שנים.

מהנתונים עולה כי הסיכוי לאבחנה של סרטן שד בבגרות עלה עם כל עליה של 10 Gy במנת הקרינה (יחס סיכויים של 3.) ועם כל עליה של 100 מ”ג/מ”ר במינון אנתרציקלינים (יחס סיכויים של 1.23).

בקרב בנות שקיבלו טיפול קרינתי במינון של 10 Gy ומעלה, אך לא נחשפו לאנתרציקלינים תועד סיכוי גבוה פי 10 לאבחנה עם סרטן שד בבגרות (יחס סיכויים של 9.6), בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול קרינתי או קיבלו מנה קטנה יותר (פחות מ-1 Gy).  הסיכון גדל לפי 20 כאשר הטיפול הקרינתי כלל שילוב עם אנתרציקלינים (יחס סיכויים של 19.1).

באופן פרדוקסאלי, מינוני קרינה גבוהים יותר (15 Gy ומעלה) לאזור השחלות לווה בסיכון מופחת להתפתחות סרטן שד בבגרות וההשפעה המגנה זוהתה הן עבור גידולים חיוביים והן עבור גידולים שליליים לקולטנים לאסטרוגן.

מהערכת ההשפעה של מינונים מצטברים של אנתרציקלינים לפי מצב קולטנים לאסטרוגן עלה כי רק מחלה חיובית לקולטנים לאסטרוגן נותרה מובהקת סטטיסטית (יחס סיכויים של 1.49 לכל 100 מ”ג/מ”ר). מעניין לציין כי החוקרים זיהו קשר מנה-תגובה עם Doxorubicin אך לא עם Daunorubicin.

במאמר נפרד שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology דיווחו חוקרים על ההשפעה של טיפול כימותרפי בלבד על התפתחות גידולים ממאירים באותו מדגם של משתתפים במחקר Childhood Cancer Survivor Study. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 22,154 משתתפים ששרדו ממאירות בילדות ואובחנו עם הממאירות הראשונית בגיל חציוני של שבע שנים.

בין 1,490 גידולים משניים שתועדו בקרב 1,344 חולים ששרדו ממאירות בילדות, 229 אירעו ב-206 משתתפים שקיבלו טיפול כימותרפי בלבד.

מהנתונים עלה כי בקרב אלו עם היסטוריה של ממאירות בילדות וטיפול כימותרפי בלבד נרשמה עליה של כמעט פי שלוש בסיכון לממאירות שנייה, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית (Standardized Incidence Ratio של 2.8).

הטיפול הכימותרפי בילדות לווה בסיכון מוגבר ללויקמיה ולימפומה (SIR=1.9), סרטן שד (SIR=4.6), סרקומה של רקמה רכה (SIR=3.4), סרטן בלוטת תריס (SIR=3.8) ומלנומה (SIR=2.3). החוקרים זיהו קשר מנה-תגובה לינארי בין שימוש באנתרציקלינים ובין הסיכון לסרטן שד (סיכון יחסי של 1.3 לכל 100 מ”ג/מ”ר).

JAMA Pediatrics 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה