אונקולוגיה

הנחיות חדשות ממליצות על בדיקות סקר לסרטן שד אחת לשנתיים (Ann Intern Med)

בנשים ללא תסמינים חשודים לסרטן שד מומלץ להשלים בדיקת ממוגרפיה כבדיקת סקר לממאירות אחת לשנתיים, כך קובעות הנחיות חדשות מטעם ה-American College of Physicians. ההנחיות שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת Annals of Internal Medicine תקפות לנשים בגילאי 50-74 שנים, בסיכון ממוצע לסרטן שד.

המומחים מסבירים כי מהעדויות בנושא אודות התועלת והנזקים בנשים אלו, עולה כי ניתן להשלים בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים. גישה זו נתמכת גם ע”י ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force). עם זאת, ההנחיות זכו לביקורות מצד ה-American College of Radiology ו-Society of Breast Imaging, שני האיגודים הרדיולוגים הללו ממליצים על בדיקת ממוגרפיה שנתית בנשים מגיל 40 שנים ולהמשיך בבדיקות אלו כל עוד הן במצב בריאותי טוב. מנגד, ההנחיות החדשות מטעם ה-ACP ממליצות על התחלת בדיקות ממוגרפיה מגיל 50, עם ביצוע הבדיקות אחת לשנתיים ורק עד גיל 74 שנים.

ההנחיות החדשות תקפות לנשים בסיכון ממוצע לסרטן שד: כולל נשים ללא היסטוריה של סרטן שד או אבחנה קודמת של נגע בסיכון גבוה; נשים ללא מוטאציות גנטיות דוגמת BRCA1/2 או תסמונות סרטן שד משפחתי אחרות; וללא היסטוריה של טיפול קרינתי לחזה בילדות.

להלן עיקרי המלצות ה-ACP בנוגע לבדיקות ממוגרפיה כבדיקות סקר לסרטן שד:

·       בנשים בסיכון ממוצע בגילאי 40-49 שנים, על רופאים לדון עם המטופלות באשר לשאלה אם להשלים בדיקת סקר לסרטן שד עם ממוגרפיה לפני גיל 50 שנים. הדיון צריך לכלול את התועלות האפשריות והנזקים, כמו גם ההעדפות של הנשים. נזקים אפשריים עולים על התועלת האפשרית במרבית הנשים בגילאים אלו.

·       בנשים בסיכון ממוצע בגילאי 50-74 שנים, על הרופאים להציע בדיקת סקר לסרטן שד עם ממוגרפיה אחת לשנתיים.

·       בנשים בסיכון ממוצע בגילאי 75 שנים ומעלה או בנשים עם תוחלת חיים של פחות מעשר שנים, על רופאים להפסיק את בדיקות הסקר לסרטן שד.

·       בנשים בסיכון ממוצע בכל הגילאים, אין מקום להתבסס על בדיקת שד קלינית כבדיקת סקר לסרטן שד.

Ann Intern Med. Published online April 9, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה