אונקולוגיה

תופעות לואי חמורות עם טיפול ב Osimertinib לאחר אימונותרפיה (Annals of Oncology)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

חשש לתופעות לואי אימוניות קשות (immune-related adverse events, irAEs) אשר אף מצריכות אשפוז, בחלק ממטופלים עם סרטן ריאות אשר טופלו באימונותרפיה עם checkpoint inhibitor ולאחריהם osimertinib (Tagrisso, AstraZeneca). כך על פי מחקר שפורסם במרץ ב Annals of Oncology.

Osimertinib הינה התרופה החדשה ביותר במשפחת ה tyrosine kinase inhibitors (TKIs), אשר פועלת על EGFR (epidermal growth factor receptor) בסרטן ריאות מסוג non-small cell (NSCLC).

מחקר זה בוצע ב Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSKCC) בניו יורק, בין מרץ 2011 וספטמבר 2018. אותרו מטופלים עם EGFR-mutant NSCLC אשר טופלו עם PD-(L)1 blockade immunotherapy ועם EGFR-TKIs, ללא תלות בתרופה הספציפית או ברצף המתן. תיקי המטופלים נסרקו לנתונים קלינים, פרמקולוגים ודמוגרפים, ובפרט נבדק האם המטופלים סבלו מתופעות לואי מדרגה 3-4.

תוצאות: במחקר הוכללו 126 מטופלים, אשר קיבלו אימונותרפיה עם nivolumab, pembrolizumab, atezolizumab או durvalumab. במהלך הטיפול (לפני או אחרי האימונותרפיה), המטופלים קיבלו טיפול ב EGFR inhibitors, כולל erlotinib, afatinib, gefitinib או osimertinib.

15% (6 מתוך 41) מהמטופלים אשר טופלו ב osimertinibe אחרי אימונותרפיה פיתחו irAE חמורים, וביניהם פנאומוניטיס, קוליטיס והפטיטיס. 5 מתוך 6 המטופלים נזקקו לאשפוז. השכיחות היתה גבוהה יותר במטופלים אשר התחילו את הטיפול ב osimertinib בתוך 3 חודשים לאחר האימונותרפיה (5 מתוך 21, 24%) בהשוואה למטופלים אשר החלו את הטיפול 3-12 חודשים לאחר הטיפול הראשוני (1 מתוך 8, 13%) או מעל 12 חודשים (0 מתוך 12, 0%). %). irAE התרחשו בזמן חציוני של 20 יום לאחר התחלת הטיפול ב osimertinib (טווח 14-167 יום). כל המטופלים אשר סבלו מ irAE נזקקו לטיפול בסטרואידים.

irAE לא נצפו בקרב מטופלים אשר קיבלו טיפול ב osimertinib לפני האימונותרפיה (0 מתוך 29, 0%), או בקרב מטופלים אשר קיבלו אימונותרפיה ולאחרי מכן EGFR-TKI אחרים (afatinib או erlotinib, 0 מתוך 27, 0%).

מסקנת החוקרים היתה שטיפול ב osimertinib לאחר אימונותרפיה היה קשור בתופעות לואי חמורות, והן היו שכיחות יותר כאשר פרק הזמן בין הטיפולים היה קצר יותר. תופעות לואי חמורות לא ניצפו כאשר הטיפול ניתן בסדר ההפוך. כמו כן, הקשר הזה נראה כספציפי ל osimertinib.

החוקרים מבקשים לעורר את המודעות לגבי אינטראקציה תרופתית זו, ולעודד שימוש נכון בתרופות ובסדר המתן שלהן, על מנת להפחית את הסיכון לתופעות לואי חמורות. עם זאת, החוקרים מציינים כי יש צורך במחקרים גדולים יותר על מנת לאשש את התוצאות ולהבין את סדר הגודל של שכיחות ה irAE.

Severe immune related adverse events are common with sequential PD-(L)1 blockade and osimertinib. Annals of Oncology. March 7, 2019.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה