אונקולוגיה

הערכת ההשפעה של פרופיל סיכון גנטי ואורחות חיים על הסיכון לאירועים מוחיים (BMJ)

הליכה פעילות גופנית

במאמר שפורסם בכתב העת The BMJ מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, בו ביקשו לבחון את הקשר בין מדד סיכון גנטי ובין אורח חיים בריא עם הסיכון לאירוע מוחי.  לצורך כך, הם השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי גדול וזיהו קשר בלתי-תלוי בין גורמים גנטיים ואורחות חיים ובין היארעות אירוע מוחי.

החוקרים התבססו על נתוני מאגר UK Biobank Study וכללו מידע אודות 306,473 גברים ונשים, בגילאי 40-73 שנים, אשר גויסו בין 2006-2010. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחס הסיכון לאירוע מוחי ראשון. מדד סיכון פוליגני, אשר כלל 90 פולימורפיזמים גנטיים שנקשרו בעבר עם אירוע מוחי, שימש להערכת הקשר עם היארעות אירוע מוחי איסכמי. הקפדה על אורח חיים בריא נקבעה על-בסיס ארבעה גורמים: אי-עישון, תזונה בריאה, מדד מסת גוף של פחות מ-30 ק”ג למטר בריבוע ופעילות גופנית סדירה.

במהלך חציון מעקב של 7.1 שנים תועדו 2,077 אירועים מוחיים (1,541 אירועים מוחיים איסכמיים, 287 דימומים תוך-גולגולתיים ו-249 דימומים תת-עכבישיים). הסיכון להיארעות אירוע מוחי היה גבוה יותר ב-35% בקרב אלו בסיכון גנטי גבוה (שליש עליון של המדד הפוליגני), בהשוואה לאלו בסיכון גנטי נמוך (שליש תחתון): יחס סיכון של 1.35 (רווח בר-סמך 95% של 1.21-1.50).

אי הקפדה על אורח חיים בריאה (עד הרגל בריא אחד) לוותה בעליה של 66% בסיכון לאירוע מוחי, בהשוואה להקפדה על אורח חיים בריא (לפחות שלושה הרגלים בריאים): יחס סיכון של 1.66 (רווח בר-סמך 95% של 1.45-1.89). הקשר עם אורח חיים בריא לא היה תלוי במדדי הסיכון הגנטיים.

ממצאי המחקר מדגישים את התועלת של הקפדה על אורח חיים בריא בכלל האוכלוסיה, ללא תלות בפרופיל הסיכון הגנטי.

BMJ 2018

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה