אונקולוגיה

האם יש תועלת לאספירין במינון מותאם למשקל כמניעה ראשונית? (Lancet)

אספירין במינון נמוך במסגרת מניעה ראשונית, לרוב 75-100 מ”ג פעם ביום, אינו מספק הגנה מפני אירועים קרדיווסקולאריים באלו במשקל של 70 ק”ג ומעלה, כך עולה מנתונים מחקרים אקראיים, שכללו למעלה מ-100,000 משתתפים. עם זאת, טיפול יומי באספירין במינונים גבוהים יותר, לפחות 300 מ”ג, סיפק הגנה לבבית, כמו גם אספירין במינון נמוך באלו במשקל של פחות מ-70 ק”ג.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גישת מינון אחד מתאים לכולם בכל הנוגע לטיפול באספירין הובילה לתועלת מתונה בלבד במניעה ארוכת-טווח של אירועים קרדיווסקולאריים, ככל הנראה בשל תת-מינון בחולים עם מבנה גוף גדול ומינון-יתר באלו עם מבנה גוף קטן, העשויים להשפיע גם על התוצאות.

על-בסיס נתוני מטופלים, החוקרים בחנו את ההשפעות של משקל הגוף (מרווחים של 10 ק”ג) וגובה (מרווחים של 10 סנטימטרים) על ההשפעות של מינונים נמוכים (עד 100 מ”ג) וגבוהים (300-325 מ”ג או 500 מ”ג ומעלה) של אספירין במחקרים אקראיים להערכת אספירין במניעה ראשונית של אירועים קרדיווסקולאריים. הם סיווגו את המטופלים לפי גיל, מגדר וגורמי סיכון למחלות כלי דם ואישרו את הממצאים במחקרים להערכת אספירין כמניעה שניונית. בנוסף, הם בחנו אם הייתה השפעה למשקל או לגובה על השפעות אספירין על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום או כל ממאירות במסגרת המחקר לאורך 20 שנים.

בעשרה מחקרים מתאימים להערכת אספירין למניעה ראשונית (כולל 117,279 משתתפים), משקל הגוף נע פי ארבע וחציון המשקל במחקרים נע בין 60 ק”ג ועד 81.2 ק”ג. היקף הירידה באירועים קרדיווסקולאריים עם טיפול באספירין במינון 75-100 מ”ג ירד עם עליה במשקל, כאשר באלו במשקל 50-69 ק”ג תועדה תועלת גדולה יותר (יחס סיכון של 0.75), אך לא באלו במשקל 70 ק”ג ומעלה. יתרה מזאת, שיעורי התמותה כהתייצבות אירוע קרדיווסקולארי ראשון היו גבוהים יותר עם טיפול באספירין במינון נמוך באלו במשקל 70 ק”ג ומעלה (יחס סיכויים של 1.33). למינונים גבוהים יותר של אספירין (325 מ”ג ומעלה) הייתה אינטראקציה הפוכה עם משקל הגוף, עם הפחתת אירועים קרדיווסקולאריים רק במשקל גבוה.

הממצאים היו דומים בגברים ובנשים, בחולי סוכרת, במחקרים להערכת אספירין במניעה שניונית ובהקשר לגובה המטופלים. גם הירידה בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום על-רקע טיפול באספירין הייתה תלוית-משקל.

סיווג לפי מבנה הגוף הדגים נזקים עקב מינון יתר: סיכון למוות פתאומי היה גבוה יותר באספירין עם משקל נמוך למינון והסיכון לתמותה מכל-סיבה היה מוגבר בחולים במשקל של פחות מ-50 ק”ג, אשר טופלו במינון 75-100 מ”ג (יחס סיכון של 1.52). בקרב משתתפים בגילאי 70 שנים ומעלה, הסיכון לממאירות בתוך שלוש שנים היה גם כן גבוה יותר עם אספירין (יחס סיכון של 1.20), בפרט באלו במשקל נמוך מ-70 ק”ג (יחס סיכון של 1.31), ובעקבות זאת בנשים (יחס סיכון של 1.44).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ההשפעות של אספירין התלויות במשקל ובמבנה הגוף, נראה כי גישת מינון אחד מתאים לכולם אינה אופטימאלית ודרושה גישה יותר מותאמת אישית.

Lancet. Published online July 12, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה