אונקולוגיה

חשיבות הקפדה על מתן חיסונים לחולים עם מחלות ממאירות (Ann Oncol)

בחולים תחת טיפול כנגד מחלות ממאירות סיכון מוגבר למחלות זיהומיות. ידוע כי טיטר הנוגדינם של מחלות הניתנות למניעה ע”י חיסונים פוחת לאחר טיפול אינטנסיבי כנגד ממאירות, בעיקר בילדים ובחולים תחת השתלת תאי גזע המטופויאטים. בחולים אלו, חיסונים עשויים לסייע בהפחתת תחלואה ותמותה משנית למחלות הניתנות למניעה ע”י חיסונים עקב הפחתת שיעור הזיהומים וחומרת הזיהומים וצמצום ההפרעה לטיפול כנגד ממאירות. עם זאת, שיעור החיסונים בחולי סרטן ושורדי מחלות ממאירות הוא נמוך עד מאוד, ורבים אינם מקפידים על ההנחיות בנושא.

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Oncology מדווחים מומחים על הנחיות מטעם ה-German Society for Hematology and Medical Oncology בנושא גישות חיסון בחולים עם ממאירויות המטולוגיות או גידולים סולידיים. ההנחיות מספקות המלצות מומחים אודות חיסונים בקבוצות חולים רבות ונסיבות טיפול שונות: חולים עם גידולים סולידיים, לויקמיות חדות, הפרעות המטולוגיות אחרות ומצבי ללא טחול אנטומי או תפקודי, כמו גם טיפול ב-Rituximab, מעכבי בקרה חיסונית או השתלה אוטולוגית של תאי גזע. ההנחיות מסייעות בהערכת חומרת ההפרעה בתפקוד מערכת החיסון ולספק חיסונים בבטחה, ללא חשיפת המטופלים לסיכונים של חיסונים חיים.

עם זאת, עדיין ישנן מספר סוגיות שנותרו ללא מענה בהמלצות שניתנו. תכשירים חדשים פועלים במנגנונים חדשים ונכנסים לשימוש במהירות. תכשירים אלו מעכבים את נקודות הבקרה של מערכת החיסון, משפיעות על מערכת החיסון או בעלות אינטראקציה עם מסלולים חיוניים לתפקוד תאי B. הפוטנציאל לדיכוי חיסוני אינו מובן לחלוטין וחסרות עדויות המעידות על בטיחות ויעילות חיסונים במצבים אלו.

למרות מגבלות אלו, ההמלצות המדווחות ביחד עם קווים מנחים אחרים, מספקים בסיס מוצק למתן חיסונים. על-בסיס מסגרת זו, יש לבחון את היעילות והבטיחות של כל חיסון בכל מקרה לגופו, עבור כל מטופל.

Ann Oncol. 2018;29(6):1348-1349

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה