סיכון מוגבר למחלות ממאירות בניצולי שואה (Cancer)

בקרב ניצולי שואה סיכון מוגבר להתפתחות מחלות ממאירות, בפרט, ממאירויות של הריאה ומעי גס ורקטום, כך עולה מתוצאות המחקר הגדול והמקיף ביותר מסוגו בנושא, בראשות פרופ’ סיגל סדצקי מהמרכז הרפואי שיבא בתל השומר. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש יולי בכתב Cancer.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את שיעור הממאירויות בקרב ניצולי שואה. המשתתפים סווגו לארבע קבוצות, כאשר הניתוח העיקרי התבסס על השוואה בין הניצולים שהיו זכאים וקיבלו פיצוי עבור סבלם במהלך המלחמה ובין אלו שלא קיבלו פיצויים אלו. ניתוח שני כלל ניצולים שנולדו במדינות שנכבשו ע”י גרמניה במהלך המחקר. ניצולים אלו נבחנו אל מול ניצולים שנולדו במדינות שלא נכבשו ע”י הגרמנים.

תקופת המעקב הייתה בין 1 בינואר, 1960, או תאריך ההגירה לישראל ועד תאריך אבחנת ממאירות, תמותה או תום המעקב (31 בדצמבר, 2006).

בין 1960 ועד 2006 תועדו 33,342 מקרי סרטן במדגם זה. הגידולים הנפוצים כללו סרטן שד, מעי גס וערמונית, שהיו אחראיים לכמחצית מהמקרים.

שיעור מחלות ממאירות עמד על 22%, עם שיעור נמוך יותר באלו שסורבו לקבלת פיצויים, בהשוואה לאלו שקיבלו פיצויים (16% לעומת 22.2%). פרופ’ סדצקי הסבירה כי הפיצויים שימשו כסמן לחשיפה מאחר והנחתם הייתה כי הזכאות של הניצולים לפיצויים התבססה על קריטריונים דוגמת שהות בגטאות, רדיפה במדינה עוינת, או סבל עקב דרגת מוגבלות מסוימת. לאור זאת, זכאות לפיצויים שימשה כסמן לחשיפה בפועל לתנאי השואה, בעוד שאלו שלא קיבלו זכאות לפיצויים חיו בתנאים טובים יותר.

מניתוח הסיכון לפי מדינת המוצא עלה כי באלו שנולדו במדינות כבושות תועדו שיעורים גבוהים יותר של סרטן מעי גס ורקטום, ריאות או כליות, כמו גם לויקמיה, בהשוואה לאלו שנולדו במדינות שלא נכבשו ע”י גרמניה.

בקרב ניצולים שנולדו במדינות שנכבשו במהלך מלחמת העולם השניה תועד סיכון מוגבר ב-8% להתפתחות ממאירות מכל-סוג, בהשוואה לאלו שנולדו במדינות שלא נכבשו במהלך המלחמה. עוד זוהתה עליה של 8% בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום ועליה של 12% בסיכון לסרטן ריאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון המוגבר לסרטן שזוהה בקרב ניצולי שואה היה קטן, אך עקבי. בסיכומו של דבר, הנתונים הצביעו על סיכון מוגבר להתפתחות סרטן ריאות וסרטן מעי גס ורקטום בקרב הניצולים עם החשיפה המשמעותית ביותר לתנאי השואה.

Cancer. Published online July 10, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה