אונקולוגיה

האם תפוחי אדמה וטוסטים שחומים מעלים את הסיכון לממאירות? (מתוך הודעת ה-FSA)

מדענים מבריטניה מדווחים כי אכילת תפוחי אדמה וטוסטים שחומים מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות ממאירות וממליצים להקפיד על צבע זהוב בהכנת מאכלים אלו, במטרה להפחית את כמות Acrylamide, הכימיקאל האחראי לסיכון המוגבר. 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Acrylamide אינו מוסף במכוון למזון, אלא תוצר לוואי טבעי של תהליך הבישול. מדובר בכימיקאל טבעי, הנוצר בעקבות חימום מוצרי מזון, דוגמת מזון עמילני כמו תפוחי אדמה. בחימום ל-120 מעלות הכימיקאל הנ”ל נוצר באופן טבעי.

ממחקרים בחולדות עלה קשר בין חשיפה ל-Acrylamide ובין ממאירות, אך העדויות ממחקרים בבני אדם אינם מלאים. למרות זאת, ה-National Toxicology Program ו-International Agency for Research on Cancer מתייחסים לכימיקאל זה כאל קרצינוגן אפשרי בבני אדם.

רמות Acrylamide המופיעות בתזונה הן גבוהות יחסית בעיני מומחים רבים, הממליצים להפחית את רמות הכימיקל במזון מעובד. עוד ממליצים מומחים להגביר מודעות בקרב הצרכנים בנושא זה, במטרה לנסות ולצמצם את החשיפה לכימיקאל במזון.

האיגודים המקצועיים קובעים מספר המלצות בהכנת מוצרי מזון בבית, במטרה להפחית רמות Acrylamide:

1. כוון לזהב – ככלל אצבע, ממליצים לכוון לצבע צהוב-זוהב או בהיר יותר בבישול, טיגון או אפיה של מוצרי מזון כמו תפוחי אדמה, ירקות שורש ולחם.

2. בדוק את האריזה – יש להקפיד על הוראות הבישול בעת טיגון או חימום יתר של מוצרים ארוזים דוגמת צ’יפס ולהימנע מבישול-יתר.

3. אין לשמור תפוחי אדמה במקרר אם מתכננים לצלות או לטגן אותם – צעד זה עשוי להביא לעליה ברמות Acrylamide. ההמלצה היא לשמור תפוחי אדמה אלו במקום קר וחשוך.

4. הקפדה על דיאטה מגוונת ומאוזנת – הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת, הכוללת לפחות חמש מנות פירות וירקות ביום, תסייע בהפחתת הסיכויים להתפתחות ממאירות.

U.K Food Standards Agency

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה