אונקולוגיה

מה בין רמות קורטיזול ובין כאב עמיד לטיפול? (מתוך כנס ה-AAPM)

בחולים הסובלים מכאב כרוני עז, כולל חולים עם Arachnoiditis, תועדו רמות קורטיזול נמוכות בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-AAPM (American Academy of Pain Management).

מדגם המחקר כלל 202 משתתפים: 856 ללא הפרעות כאב, 26 עם Arachnoiditis ו-90 חולים עם כאב כרוני עמיד לטיפול, שהוגדר על-ידי החוקרים ככאב מגביל עז וקבוע, המוביל לשינויים בקצב הלב, לחץ דם וייצור הורמונים באדרנל.

החוקרים אספו דגימות דם מהמשתתפים. מאחר ורמות קורטיזול גבוהות יותר בבוקר והדגימות נאספו בשעות שונות במהלך היום, החוקרים התבססו על תוכנת מחשב להמרת הדגימות לרמה מקבילה לשעות הצהריים.

מהנתונים עולה כי במשתתפים ללא-כאב תועדו רמות קורטיזול בדם מתוקנות של 12.58 מיקרוגרם/ד”ל, בממוצע, שלדבריו החוקרים הן בהחלט בטווח התקין. באלו עם כאב כרוני ועמיד לטיפול תועד ריכוז ממוצע של 10.72 מיקרוגרם/ד”ל, אך באלו עם Arachnoiditis הריכוז הממוצע עמד על 6.52 מיקרוגרם/ד”ל.

חולים עם Arachnoiditis לעיתים קרובות מטופלים בתרופות ממשפחת אופיואידים, אך אלו עשויות להוביל לירידה ברמות קורטיזול. גישה טובה יותר לדברי החוקרים הינה מתן תוספי קורטיזול, המסייעים לחולים שאינם מייצרים את ההורמון באופן מספק או מסייעים לפעילות התרופות להקלה על כאבים.

החוקרים מציינים כי ללא טיפול, חולים הסובלים מ-Arachnoiditis עלולים לסבול מירידה במשקל, דלדול שרירים, דיכאון, אפתיות, תת לחץ דם ואף מוות פתאומי. הם מאמינים כי חלק גדול ממקרי התמותה שיוחסו למינון יתר של אופיואידים נובעים למעשה מרמות קורטיזול נמוכות מאוד.

מתוך כנס ה-AAPM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה